اثری دیگر از جیسون استاتهام در فیلم زنبوردار 2024

توسط Alireza

معرفی فیلم The Beekeeper

تصور کنید که یکی از نخاله های دفتر نشین در فیلم گرگ وال استریت، بیاید و با کلاهبرداری، کار مادر جیسون بورن را به ورشکستگی بکشاند. این تصور، کم و بیش نقطه شروع فیلم زنبوردار است که در آن جیسون استاتهام در نقش یک کماندوی سابق بداخلاق بازی می کند و قرار است انتقام عهد عتیق را از برادران مجهز به فناوری که از آخرین اختراعات برای سرقت آنلاین از مردم استفاده می کنند، بگیرد.

 

نقد و بررسی فیلم The Beekeeper زنبوردار 2024

درآمدی بر طرح داستان فیلم زنبوردار

شخصیت استاتهام آدام کلی نام دارد که ارتقایی MMA گونه و گولاخ‌طور از کلینت ایستوود در فیلم مرد بینام است. ما هیچ چیز در مورد آدام نمی دانیم جز اینکه او در دهات زندگی می کند و زنبور عسل پرورش می دهد و عسل آنها را می فروشد و اینکه این شخصیت توسط استاتهام بازی می شود پس واضح و مشخص است که او یک زنبوردار معمولی نیست و یک قاتل ناجور بالفطره با قلبی رئوف برای آدم خوب هاست. بهترین دوست او زنی مسن به نام الوئیز پارکر (فیلیسیا رشاد) است که در مزرعه ای نزدیک او زندگی می کند و فضایی را در انبارش به او می دهد. به گفته آدام، الوئیز تنها کسی است که از او مراقبت کرده است. الوئیز اشتباهی وحشتناک مرتکب می شود و به یک کلاهبرداری اینترنتی از یک شرکت پاسخ می دهد که با ث می شود، حساب بانکی او و خیریه اش خالی شود و به فاجعه ای برای او تبدیل شود. آدام یونیفرم قشنگ زنبورداری خود را با وسایل کماندویی و لباس مبدل عوض می کند و یک تنه به دو دبه بنزین به دل لشگر جنایتکاران یورش می برد و کاری را انجام می دهد که قانون نمی خواهد آن را انجام دهد.

 

نقد و بررسی فیلم The Beekeeper زنبوردار 2024

نقد داستان فیلم The Beekeeper

ما دقیقاً نمی دانیم که الوئیز چگونه از آدام مراقبت کرده و وقتی آدام او را چنین توصیف می کند بیشتر گیج می شویم و از خودمان می پرسیم یعنی از آن حرف چه منظوری دارد؟ این از اعتبار فیلم می کاهد، چرا که هرگز این مورد را توضیح نمی دهد، همانطور که هرگز توضیح نمی دهد که آدام قبل از تبدیل شدن به یک کماندوی فوق خرزور که هرگز انگشت نگاری نشده، چگونه کارش به اینجا رسیده. او خارج از هر ساختار دولتیِ شناخته شده برای خودش زنبورداری می کند و به نظر می رسد که به نوعی یک سوپرمنِ سری و گوشه نشین برای اجرای عدالت در جامعه باشد.

 

نگاهی به عوامل فیلم و جیسون استاتهام در سینمایی زنبوردار 2024

این فیلم زاییده فکر کارگردان دیوید آیر (کارگردان فیلم های Suicide Squad و Fury) و اثر فیلمنامه نویسِ کهنه کار فیلم های اکشن و هیجان انگیز، کرت ویمر است، کسی که نویسنده یا همکار در نویسندگی فیلم های حادثه توماس کراون، نقطه شکست و یادآوری کامل بوده است. این فیلم چشمی به طرح کلیشه ای مرد های یکه تاز در باقی آثار داشته و همه چیز را از دیالوگ ها گرفته تا هنرهای رزمی و اسلحه بازی، به شدیدترین وجه در خود جای داده است. استاتهام از آن دسته بازیگرانی است که باعث می شود روی صندلی خود به جلو خم شوید و با افزایش سن نیز هی بهتر و بهتر می شود. این اجرا بر اساس کار فوق العاده او در فیلم Wrath of Man اثر گای ریچی بوده که او را با چالش جلب توجه مخاطب در حین ایفای نقش شخصیتی که بیشتر یک ایده بوده تا یک شخصیت، مواجه می کند. ساده بودن و ایجازگرایی واقعی استاتهام در فیلم زنبوردار، وقتی آدام به صراحت از معنای وجود الوئیز در زندگی خود صحبت می کند یا یا به کندوی زنبورهای عسل با عطوفتی مادرانه رسیدگی می کند و التزام قید و بند داشتن نسبت به یک جامعه کارآمد را فلسفی جلوه می دهد، بیشتر تکان دهنده می شود. قهرمانان اکشن زیادی وجود ندارند که بتوانند به افق خیره شوند و دیالوگی مانند «من معتقدم چیزهای خوبی در جهان هستی وجود دارد» را ارائه دهند و نه تنها شما را به این باور برسانند که نقش ایفا شده توسط او، آن را باور دارد، بلکه به شما القا کنند که آرمان حقیقی فیلم همین است.

 

بررسی نقش ها و شخصیت های فیلم سینمایی The Beekeeper

از جیسون استاتهامی که خیلی پسر گلی شده گفتیم اما چند کلامی هم در مورد آدم بدها صحبت کنیم: واقعاً تأثیرگذار است که آنها چقدر در نقش های خود خوب هستند، به خصوص با توجه به تعداد زیادشان. برجسته ترین هایشان عبارتند از: دیوید ویتز در نقش گارنتِ رهبر که شخصاً الوئیز را نادیده می گیرد و از فتوحاتش در اتاقی پر از لاشخورِ جوان می گوید. جاش هاچرسون را به عنوان نایب رئیس شرکت داریم که درک دانفورث را بازی می کند. جرمی آیرونز در نقش رئیس درک، یعنی رئیس سابق سیا، والاس وست ویلد را بدبین و خشمگین بازی می کند و همین طور تیلور جیمز در نقش یک مزدور است که به کارهای بد خود می بالد و نمی تواند صبر کند تا دوباره آن کار ها را انجام دهد. همه آنها از نظر اخلاقی و یا فیزیکی سرکش هستند. آیرونز برای اغراق کردن ظاهر سلطنتی به خود می گیرد و می توان او را در کمدی های سیاه دهه 1990 تصور کرد.

واقعاً مایه شرمساری است که فیلم زنبوردار آن شاهکاری نیست که مدام ادعا می کند می خواد تبدیل به آن شود. لحظات عالی هم در این فیلم وجود دارند؛ احتمالاً یکی از آنها منحصراً روی آدام و مردم وحشتناکی که او دنبال می کند، متمرکز شده است. اما فیلم گاهی پراکنده و آزاردهنده است. یک طرح ثانویه خوب اما در نهایت غیرضروری در مورد دختر الوئیز، ورونا پارکر (امی راور-لمپمن) که مأمور اف بی آی است و شریک زندگی او مت ویلی (بابی نادری ایرانی تبار) وجود دارد که می خواهند آدام را بگیرند و به زندان بیاندازند. این دو مأمور اف بی آی عاشقانه ی غیرقابل انکاری دارند، اما کمدی پلیسی که در صحنه های آن ها پخش می شود، ورونا را تضعیف می کند، ورونایی که باید به اندازه آدام نسبت به اتفاقی که برای مادرش افتاده خشمگین باشد و روی آن تمرکز کند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم The Beekeeper با زیرنویس فارسی به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای فیلم بدون سانسور لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید