نقد و بررسی فیلم The Burial خاکسپاری 2023

معرفی فیلم The Burial

پس از دیدن صدها فیلم در سال، به راحتی می توان فراموش کرد که گاهی مطمئن ترین و گاهی بهترین لذت ها از یک فیلم ساده و بی زرق و برق به دست می آید. فیلم خاکسپاری به کارگردانی مگی بتز، یک درام دادگاهی الهام بخش دهه نودی با کمدی افراطی است که همچون وزش نسیم جنوبی تابستانی، ساده و شیرین می آید و ویلی ای. گری (با بازی جیمی فاکس که همه برای سلامتی او آرزو می کنیم) وکیل آسیب شناس پر دک و پز به میسیسیپی می آید تا از جرمایا اوکیف با آن اخلاق ملایمش ( با بازی تامی لی جونز) در برابر یک شرکت چند میلیارد دلاری دفاع کند. سینمایی خاک سپاری یک فیلم درام حقوقی آمریکایی به کارگردانی مگی بتس بر اساس فیلمنامه ای از داگ رایت است. این فیلم بر اساس داستان واقعی وکیل ویلی ای. گری و شکایت موکلش جرمایا جوزف اوکیف علیه شرکت تشییع جنازه لوون است که در مقاله ای به همین نام در سال ۱۹۹۹ در نیویورکر توسط جاناتان هار مستند شده است. جیمی فاکس، تامی لی جونز، جرنی اسمالت، مامودو آتی و بیل کمپ در این فیلم ایفای نقش می کنند.

 

بررسی خط داستانی فیلم خاکسپاری

داستان به طرز دراماتیکی از چند ماه قبل شروع شده، زمانی که جرمایای ورشکسته که صاحب چندین شرکت تشییع جنازه و یک تجارت بیمه تدفین است، به همراه وکیل قدیمی خود مایک آلرد ( با بازی آلن راک) به ونکوورِ بریتیش کلمبیا می روند تا سه خانه تشییع جنازه را به مدیرعامل ری لوون ‏( با بازی بیل کمپ) بفروشند. آنجا قراردادی روی قایق شخصی لوون بسته می شود، اما چهار ماه گذشته است و لوون هنوز قرارداد را نهایی نکرده است. فقط هال جوان ( با بازی مامودو آتی) که یک وکیل تازه کار و دوست خانوادگی اوست، به این قضیه مشکوک است: او فکر می کند که لوون منتظر زوال جرمایا است و امیدوار است که تجارت مرد کم حرف آمریکایی سقوط کند و کل زنجیره شرکت های تشییع جنازه را مفت و مجانی از او بخرد. هال نه تنها جرمایا را متقاعد می کند که شکایت کند، بلکه این کار را در شهری با جمعیت عمدتاً سیاه پوست انجام دهد تا وکیل محبوب ویلی ای. گری ‏وارد داستان شود.

 

فیلم The Burial با ساختاری آشنا اما جزئیاتی متفاوت

اکثر فیلم های ترکیب نژادی با سمت و سوی تلاش و مبارزه برای گرفتن حق، مانند فیلم کتاب سبز، فیلم کمک و فیلم نقطه کور با تلاش برای رفع گستره طولانی نابرابری های نژادی و قومیتی در فضای یک داستان پیش پا افتاده و با احساس خوب، گام برمیدارند که در آن ها فقط شخصیت سفیدپوست واقعاً رستگار می شود و با پایان فیلم این سؤتفاهم جبران می شود. اما فیلم خاکسپاری بر این باور نیست که بتواند تجاوزات خرد، نابرابری و نژادپرستی را در مدت زمان پخش ۱۲۶ دقیقه ای خود حل کند. همچنین منجر به شفای جرمایا از شر برخی عذاب وجدان ها نیز نمی شود. در عوض، فاکس در نقش ویلی، نقش اصلی را در یکی از بهترین، پر جنب و جوش ترین و بامزه ترین اجراهایش در سال های اخیر بر عهده دارد.

 

بررسی شخصیت های فیلم خاکسپاری 2023

در واقع، ویلی که واقعاً می خواهد جدی گرفته شود (و پول خوبی به دست آورد)، تنها شخصیتی است که کامل طراحی شده است. شخصیت جرمایا عمدتاً با عملکرد هایش مشخص می شود. جدا از تجارت و خانواده پرجمعیت او (13 فرزند دارد) و همسرش (پاملا رید)، ما چیزهای زیادی در مورد او، فراتر از شخصیت محفوظش نمی آموزیم. ما حتی بچه هایش را هم نمی بینیم. همین را می توان در مورد همسر ویلی، گلوریا (آماندا وارن) و وکلای جرمایا، هال و مایک گفت. وضعیت مشابهی در مورد مِیم داونز (جرنی اسمولت) وجود دارد، وکیل برجسته ای که لوئن برای برنده شدن در یک شهرستان با جمعیت غالب سیاهپوست، استخدام می کند (همین تاکتیک روی استخدام ویلی هم اعمال شده). میم و ویلی به رقبایی دوستانه تبدیل می شوند، گفت وگوهای ناهنجاری بین آن ها وجود دارد که منجر به اعمال تاکتیک های تند در دادگاه و تصمیم های بازیگرانه و تند جرنی ‏اسمولت می شود، وکیلی که شخصیت او به نمایندگی از یک مرد سفیدپوست کثیف هدایت می شود.

 

نقد و بررسی فیلم The Burial

فیلم خاکسپاری واقعاً در مورد نژاد نیست، اما نژاد مطمئناً در متن آن قرار دارد. تاریخ نژادی وحشتناک جنوب آمریکا به طور برجسته در این فیلم نشان داده شده است: مامودوی سنجیده در نقش هال با تهاجمات نژادی کوچکی روبرو می شود، در حالی که کنوانسیون ملی باپتیست کلید پرونده می شود و به فیلم احساسات بیشتری داده و ناامیدی و درد بیشتری را به فیلم اضافه می کند. فیلم خاکسپاری دارای چندین مؤلفه از تزلزل نیز هست، مانند شخصیت هایی که کمتر به آن ها پرداخته شده، ‏رقابتی با قاب های عجیب و پایانی قهقرایی، اما با این حال، داستان خوشایند بتز در مورد شرکای نامحتمل و ‏تبدیل شدن آن ها به دوستانی غیرقابل انکار سرگرم کننده است. ‏فیلم The Burial همچنین از طنز سیاهپوستان نیز بی بهره نیست. ویلی یک شخصیت ذاتاً خنده دار است: شیک پوش و خودنما. جیمی فاکس تمام این اجزا را به طرز شگفت انگیزی بازی می کند، بدون اینکه ویلی را به سطحی پایین تنزل دهد. او همچنین از گفتار ریتمیک و دلنشینش برای ویلی استفاده می کند (تصادف بین فاکس و کمپ در اوج فیلم، نمونه فوق العاده ای از بازی این بازیگر است). کوبیدن طرف مقابل از طریق دیالوگ، قلب و روح فاکس را به ما نشان می دهد. حتی زمانی که صحنه های دادگاه در قالب الگوهای بصری بسیار آشنا قرار می گیرند؛ اما فاکس تنش، سبکسری و حس سختگیری را اضافه می کند و فیلم سینمایی خاکسپاری را از ساختار معمولی که انتظار داریم به یک کمدی متمایز و تکان دهنده و با ارزش تماشای بالا ارتقا می دهد.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم سینمایی The Burial به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان