نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

توسط Alireza

معرفی فیلم The First Omen

از راهروهای مقدس واتیکان تا راهروهای کم نور شهر رُم، نیرویی موذی در حال خزیدن است: یک بدخواهِ باستانی که به دنبال رحِمی نامقدس برای تولد فرزندان کثیف خود می گردد. فیلم اولین طالع نحس مانند یک دعوت شوم آشکار می شود و از هر فریمش، ترس و هدفی کفرآمیز می چکد. این فیلم پیش درآمدی بر فیلم طالع نحس (۱۹۷۶) است و همانطور که این پیش درآمد شوم کلاسیک داستان پیچیده خود را می بافد، ما شاهد دسیسه های غیبی هستیم که قبل از ورود دیمین تورن جوان رخ داده، رویدادی به قدری فاجعه بار که پایه های ایمان را متزلزل می کند. اودیسه ی شخصیِ دلخراش مارگارت داینو به وسیله کارگردان آرکاشا استیونسون در سمت تباهی کلیسا به تصویر کشیده شده است. این راهبه تازه کار آمریکایی باکره، که توسط نل تایگر فری با آسیب پذیری به تصویر کشیده شده، خود را در دام توطئه ای باستانی می بیند تا تخم نامقدس دجال را به جهان تحویل دهد.

 

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

فیلم اولین طالع نحس، پیش درآمدی بر فیلم The Omen است

برای درک دامنه ی کامل و کفرآمیز فیلم The First Omen، ابتدا باید تبار شیطانی آن را درک کرد. در سال 1976، ریچارد دانر، شاهکار آخرالزمانی خود یعنی فیلم The Omen را به جهانیان عرضه کرد و مخاطبان را با شبح دیمین تورن (ضد مسیح مصنوعی) آشنا کرد. این داستان اهریمنی از یک زوج ناآگاه که خود تخم شیطان را پذیرفته اند، اثری پاک نشدنی در ژانر وحشت بر جای گذاشت. در طول دهه های بعدی، مجموعه ای از دنباله ها به دنبال گسترش منشأ شوم دیمین بودند، از فیلم Damien: Omen II تا تلاش های اشلاکر که بعد از آن صورت گرفت. با این حال، هیچ کدام از الهام های نامقدس مثل پیش درآمد جدید و شرورانه استیونسون از استحکام برخوردار نبودند. او با مهارت بسیار، اسطوره ها را مهندسی معکوس کرده است و پرده را برای افشای مناسک الدریچ و توطئه های ناپسندی که زیربنای فریبکاری بی نقص دیمین است، کنار کشیده است.

 

نقد و بررسی فیلم The First Omen اولین طالع نحس

درآمدی بر داستان فیلم The First Omen

وقایع نامقدسی در رُمِ ‏1971 ‏جریان گرفته، جایی که مارگارت داینو، راهبه تازه کار آمریکایی برای خدمت به یتیم خانه باستانی ویزاردلی می رسد. اگرچه این راهبه مورد استقبال مربی خود، کاردینال لارنس قرار می گیرد، اما پذیرایی سردتری از سوی مافوق مؤسسه، خواهر سیلوا، در انتظار اوست. مارگارت در دخترکی یتیم به نام کارلیتا که آثار هنری جن زده و بینش آزاردهنده اش، منعکس کننده گذشته آشفته  ی اوست، آرامش می یابد. در حالی که مارگارت با کارلیتا پیوند محافظتی برقرار می کند، حوادث وحشتناکی شروع به پا گرفتن در یتیم خانه می کند. پدر برنان، تلاش می کند تا به او در مورد یک نقشه شوم هشدار دهد، طرحی که شامل مراسم نامقدسی است که بر روی خود یتیمان اجرا می شود. نگرانی های مارگارت توسط روحانیون به عنوان یک توهم هیستریک رد می شود، تا زمانی که یک کشف وحشتناک ایمان او را به کلی از بین می برد. مارگارت که در یک کابوس حقیقی به دام افتاده است، مجبور می شود با حقیقتی شنیع روبرو شود: یتیم خانه قرن ها به عنوان یک ماشین جوجه کشی خدمت کرده است و رحم هایی را برای تولد تخم دجال پرورش می دهد. همانطور که استیصال او افزایش می یابد، شوک ها و پیچش های روایی فیلم نیز افزایش می یابد. به هیچ کس اعتمادی نیست، از لوز، هم اتاقیِ آزاده خود گرفته تا پدر گابریل کاریزماتیک که در سایه ها حضور دارد.

 

مضمون اصلی فیلم اولین طالع نحس

در حالی که فیلم اولین طالع نحس به طور سطحی یک فرود هولناک به سمت وحشت ماوراء طبیعی است، اما عمیق ترین طنین هایش را به عنوان تمثیلی خرابکارانه برای بیماری های اجتماعی-سیاسی معاصر به کار می گیرد. آرکاشا استیونسون چاقوی جراحی خود را با دقت وحشیانه ای به کار می گیرد و انحرافات بدخیم را که در درون ایمان نهادینه شده و سلطه مردسالارانه بر فرم زنانه است، آشکار می کند. محور اصلی این افسانه آخرالزمانی، انقیاد و نقض استقلال بدن زنان است، آیینه ای نگران کننده برای تجاوزات اخیر به حقوق باروری. توطئه یتیم خانه به استفاده از مارگارت و سایر تازه کارها به عنوان ناقلان ناخواسته بستگی دارد؛ بدن آنها به سردی برای خدمت به عنوان یک ماشین جوجه کشی برای حاملگی نامقدس دجال خدمت می کند. هر ظلم وحشیانه و غم انگیزی که علیه آنها ارتکاب می یابد، بیانگر هتک حرمت استعاری از خودمختاری زنان است. با این حال، این تنها این فیلم، تنها در مورد کالاسازی جنسی این زنان نیست، بلکه محو کل هویت وجودی آن کلیسا می شود. سفر دردناک مارگارت به موازات بیداری فمینیستی با عقاید ظالمانه ای است که استخوان های کلیسا را پوک می کند.

 

نقد و بررسی فیلم The First Omen

برای تجسم چنین تابلوی پیچیده ای از یک ترس نامقدس، نه تنها نیاز به یک طرح روایی ثابت، بلکه مستلزم یک نگاه متجاوزانه و جسورانه برای زیبایی شناسی درونی است. در این راستا، آرکاشا استیونسون کنترل استادانه ای بر حوزه سینمایی خود نشان می دهد. فیلم The First Omen یک کابوس است که در پرده سینما حک شده است و سایه یک پرتگاه غیبی حتی درخشان ترین قاب های آن را نیز آلوده کرده است. از دالان های پرپیچ و خم یتیم خانه ویزاردلی گرفته تا انحطاط غم انگیز و نورانی از زندگی شبانه رم، استیونسون و تیمش به طور غوطه وری ایتالیای دهه 1970 را با وفاداریِ دقیق دوره ای بازسازی کرده اند. تکمیل کننده این طراحی تولید، فیلمبرداری استادانه آرون مورتون است که به نظر می رسد لنز آن تحت تأثیر نیروهای شیطانی قرار گرفته است. نماهای پرتاب استدی کم به طرز موذیانه ای مارگارت را از داخل یتیم خانه می گذراند و سپس به قاب های وحشتناک تجاوز بدنی تبدیل می شود. در پایان، فیلم اولین طالع نحس نشان دهنده نوع جدیدی از نقطه عطف ترسناک است. این اثری است با یک دید بی نظم و شجاعانه  و چنان در جنون محو اعمال حرام غوطه ور است که از مفاهیم ابتدایی در مورد سرگرمی ژانر فراتر می رود. نه، چیزی که استیونسون و تیمش در اینجا احضار کرده اند چیزی کمتر از یک آیین سینمایی کامل نیست، خلسه ای از کثافت کاری که برای آسیب رساندن و در نهایت آماده سازی مخاطبان برای پذیرش موجی جدید و همه گیر از ترس نامقدس طراحی شده است. در این فیلم خون به پا خواهد شد، هتک حرمت می شود و شما به آمدن دجال مانند قبل ایمان خواهید آورد. علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم The First Omen به انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای ان لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید