نقد و بررسی فیلم The Idea of You ایده تو

توسط ErfaNEP

معرفی فیلم The Idea of You

فیلم سینمایی ایده تو، با ارائه یک عاشقانه کمدی غیرمتعارف، داستان رابطه سولن، مادری 40 ساله ی مطلقه و هیز کمپبل، ستاره 24 ساله مشهور پاپ را تشریح می کند. شانس و فرصت ایجاد رابطه عاشقانه طوفانی آنها، درون نگری را در مفهوم روابط مدرن با محدودیت هایی که جامعه به سختی اعمال می کند و انعطاف پذیری لازم برای پذیرش خواسته های خود در سرپیچی از قضاوت را تسریع می کند. این فیلم از استودیو آمازون صرفاً مسیر فرسوده فانتزی های عاشقانه کلیشه ای را طی نمی کند. درعوض، با به تصویر کشیدن پویاییِ یک رابطه که در آن زن مسن تر و جاافتاده تر است و پس از تحولاتی که از سر گذرانده، زندگی خود را دوباره تعریف می کند، انتظارات را بر هم می زند. در همین حال، پسر جوانتر از او، با وجود همه ی داشته های مادی، خود را از صمیمیت عاطفی خالی می بیند. تجارب قطبی شده ی آنها با تزریق یک رابطه بعید و در عین حال عجیب، قلب پیشرانِ فیلم ایده تو را تشکیل می دهند که به بررسی فشارهای اجتماعی که عشق غیر متعارف را سرکوب می کند، دامن می زنند.

 

نقد و بررسی فیلم The Idea of You ایده تو

درآمدی بر داستان فیلم The Idea of You

سولن بلنی (آن هتوی) یک صاحب گالری هنری 40 ساله و مطلقه است که دختر نوجوانش ایزی را در لس آنجلس بزرگ می کند. زمانی که همسر سابقش قصد دارد ایزی را به کواچلا ببرد، سولن با ناامیدی ایزی و دوستانش را به جشنواره موسیقی می برد. در آنجا، یک اتفاق کمدی منجر به ملاقات او با هیز کمبل (نیکولاس گالیتزین)، خواننده جوان و خوش تیپ گروه پسر آگوست مون می شود. علیرغم فاصله سنی نزدیک به 20 ساله این دو، سولن و هیز بلافاصله به سمت یکدیگر کشیده می شوند و پس از یک خواستگاری طوفانی، آنها وارد یک رابطه پرشور می شوند که با تشدید شهرت هیز، پیچیده می شود. طرفداران اصلی او با شرارت خود با زن مسن تر آشنا می شوند و سولن با این ترس دست و پنجه نرم می کند که معشوقه جدید او فقط شیفته ایده او باشد تا واقعیت. با گرفتار شدن ایزی در قلدری دبیرستانی بر سر رابطه مادرش، سولن با انتخاب های سختی روبه رو می شود. آیا او پس از طلاق، خود را فدای خوشبختی و کشف مجدد خود می کند؟ یا رابطه او با هیز پیش می رود و از گرداب محکومیتی که این عشق غیرسنتی به راه انداخته است، عبور می کند؟

 

نقد و بررسی فیلم The Idea of You ایده تو

بررسی فیلم ایده تو از منظر اجتماعی

مایکل شوالتر، کارگردان کهنه کار کمدی که فیلم قبلی او یعنی فیلم The Big Sick به طرز ماهرانه ای طنز و درد دل را متعادل می کرد، به این اقتباس از رمان محبوب رابین لی، حسی دوگانه و در عین حال تأثیرگذار می دهد. انتخاب های کارگردانی او به طور موثر روایت مرکزی تحریک آمیز را با سرعتی آرام و در عین حال اساسی پیش می برد. تدوین شوالتر به طور یکپارچه عناصر کمدی-رمانتیکِ تخیلی تر فیلم را با کاوش متفکرانه اش در خواستگاری در برابر محدودیت های اجتماعی ادغام می کند. سکانس های فانتزی عجیب و غریب که طرز فکر درونی سولن را به تصویر می کشد، هنرمندانه با لحظات صمیمی لطیف و بررسی خشم عمومی ترکیب می کند. این گام، تعادل عاقلانه ای را بین اجازه دادن به پیشروی رابطه زن و شوهر و به جلو راندن هسته دراماتیک این رابطه ایجاد می کند.

 

بررسی شخصیت های فیلم سینمایی The Idea of You

آن هتوی که فیلم را با اجرای روح انگیز و دارای بافت عاطفی تثبیت می کند، جایگاه خود را به عنوان یکی از همه کاره ترین زنان پیشرو در نسل خود تثبیت می کند. این برنده اسکار، در نقش سولن، ارتباطی بی دردسر و تمرکزی که به سختی به دست آمده است را به تصویر می کشد و زنی را به تصویر می کشد که در میان خاکستر طلاق و عدم اطمینان از آینده، خود را بازتعریف می کند. کار نفیس هتوی، درون نگری و پرداختن به دلهره هایی است که سولن تجربه می کند و آنها را به تصویر می کشد، حتی زمانی که او با احتیاط و در عین حال هیجان زده است، احساسات جدید را در آغوش می گیرد. این هنرپیشه افسانه ای به طرز ماهرانه ای سولن را با عمق چند وجهی آغشته می کند، یک مادر دلسوز، یک عاشق آرزومند که دوباره در صدد کشف زندگی است و یک زن خودمتکی که نمی ترسد در نهایت خوشبختی خود را در اولویت قرار دهد. از آن سو نیکلاس گالیتزین کاریزماتیک، به عنوان هیز، دوستدار او، در مقابل هتوی قرار دارد. این ستاره در حال ظهور، آیدل خیالی پاپ را با ترکیبی جذاب از تکبر، حساسیت و روحیه به تصویر می کشد که فراتر از کلیشه های گروه پسرانه است. حضور مغناطیسی گالیتزین در صفحه نمایش و رابطه محسوس او با هتوی، ماهیت شدید و در عین حال پر ستاره عاشقانه آنها را تأیید می کند.

 

ایده ی فیلم ایده تو این است، چرا مردان مسن می توانند اما زنان جاافتاده نه؟

فیلم The Idea of You در حالی که عاشقانه ای جذاب و پرطرفدار بین یک موسیقیدان مشهور و یک مادر مجرد را به تصویر می کشد، از این پیش فرض خارق العاده استفاده می کند تا به موضوعات پرطنین دنیای واقعی بپردازد. مهمترین آنها قضاوت متناقض جامعه در مورد روابط نامتعارف با فاصله سنی است که مخصوصاً در آنها زن از مرد بزرگتر است. از طریق رابطه سولن و هیز، فیلم استانداردهای دوگانه جنسیتی را که هنوز وجود دارند، مورد توجه قرار می دهد. وقتی افراد مشهور، مخصوصاً مردان مسن تر با زنان جوان تر قرار ملاقات می گذارند، بقیه شانه های خود را بالا انداخته و یا حتی از آنها تجلیل می کنند. اما این فیلم می پرسد، چرا معکوس این قضیه به طور کلی به عنوان یک تابوی ناممکن یا وقیحانه دیده می شود؟ سولن بارها و بارها با طرفداران زن ستیز هیز روبرو می شود که او را مورد تمسخر قرار می دهند. این سؤالی است که ما باید از خود بپرسیم.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم The Idea of You به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای بدون سانسور آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید