نقد و بررسی فیلم The Iron Claw پنجه آهنی 2023

معرفی فیلم The Iron Claw

پنجه آهنی به طور ناخواسته اشتراکات زیادی با دنیای کشتی کج که آن را به تصویر می کشد، دارد. انرژی و اشتیاق زیادی به وضوح وارد آن شده است و انگیزه ای برای سرگرمی و هیجان وجود دارد، اما در نهایت احساسی که باید را به ما نمی دهد و این مایه تاسف است، زیرا داستان واقعی آن از خاندان فون اریش و کشتی گیران تگزاسی مملو از درام و تراژدی است. فیلم تقریباً کِنِدی گونه است و از غم و اندوه بسیار زیادی که این خانواده متحمل شده است می گوید. شان دورکین، نویسنده و کارگردان، بازیگرانی باورنکردنی از جمله زک افرون، جرمی آلن وایت، هریس دیکنسون و هولت مک کالانی را برای ایفای نقش آن خانواده گرد آورده است. اما سپس همه آنها را در نقش های تک دیالوگی رها می کند. شخصیت های او در فیلم پنجه آهنی علی رغم هیاهویی که در یک دوره نسبتاً کوتاه از اواسط دهه 80 تا اوایل دهه 90 داشتند، به سختی تکامل یافته اند.

 

بررسی نقش ها در فیلم سینمایی پنجه آهنی

زک افرون، به عنوان کوین فون اریش، همیشه یک رهبر خوش قلب است که فقط می خواهد با برادرانش معاشرت داشته باشد. جرمی آلن وایت، در نقش کری فون اریش، یک شخصیت خود ویرانگر دارد و با سوء مصرف مواد مخدر مبارزه می کند. هریس ‏دیکینسون، در نقش دیوید فون اریش، یک شومَنِ طبیعی و بالفطره است که از اینکه کوین را پشت سر گذاشته، احساس گناه و ناراحتی می کند و مایک فون اریش (استنلی سیمونز)، جوان ترین آنها، حتی نمی خواهد کشتی بگیرد. او ترجیح می دهد موسیقی کار کند، اما مانند برادرانش می جنگد تا خود را در آن عرصه جا بیاندازد و برای گرفتن تایید پدرش رقابت می کند. هولت مک کالانی شخصیتی ترسناک به عنوان پدرسالار بزرگ ، فریتز فون اریش را بازی می کند، یک کشتی گیر حرفه ای سابق که خودش هم اکنون بچه هایش را در مقابل هم قرار می دهد و آنها را به نقطه شکست در تعقیب شکوه وراثتش سوق می دهد.

 

حذف کامل یکی از برادران در داستان واقعی فیلم The Iron Claw

در واقعیت، برادر دیگری از فون اریش ها بوده که حتی ته تغاری خانواده بوده (کریس) و فیلم کاملاً او را حذف کرده است. دورکین توضیح داده که این تصمیم دشواری بوده، اما از منظر روایی منطقی بوده که چنین کاری انجام دهند. اگرچه این حذف گیج کننده به نظر می رسد، زیرا فیلم پنجه آهنی تماماً درباره قدرت و تعالیِ این پیوند برادرانه و همچنین حوزه ی سمیِ کل خانواده است. کریس هرگز در فیلم ذکر نشده است، اما برخی از ویژگی های او در مایک ظاهر می شود. ویژگی هایی عجیب و غریب.

 

کار شان دورکین در فیلم سینمایی پنجه آهنی

و من این را به عنوان یک طرفدار بزرگ دو فیلم قبلی دورکین می گویم: اولین فیلم او یعنی فیلم مارتا مارسی می مارلین در سال 2011 و الیزابت اولسن را چهاره ی خود قرار داد و فیلم جنایی و کمتر دیده شده آشیانه با اجراهای قدرتمند کری کون و جود لا فیلم های خوبی بودند. ماتیاس اردلی، فیلمبردار فیلم، که فیلم آشیانه را نیز فیلمبرداری کرده، به همین ترتیب تنشی تیره و مخفی را در این فیلم ایجاد می کند. این حسی است از این فیلم بر می آید و نشان می دهد هر چیزی و هر کسی ممکن است در هر لحظه منفجر شوند. مسائلی که با وجود بی رحمی نمایش داده شده، پنجه آهنی را به طور شگفت انگیزی بی قرار می کنند.

در این فیلم همه چیز خیلی غم انگیز است یا حداقل، باید خیلی غم انگیز باشد. اما ما به ندرت ارتباط انسانی قابل لمسی را بین این برادران احساس می کنیم و در حالی که لیلی جیمز در نقش پم، طرفدار عشوه گری که همسر کوین و مادر بچه هایش می شود، جرقه مهربانی را به فیلم می آورد، مکالمات آنها همگی ریتم و هدف مشابهی دارند.

با این حال، اندکی از استایلی خاص در فیلم به نمایش گذاشته شده است که با یک فلش بک برفکی و سیاه و سفید به دوران اوج فریتز در دهه 1960 شروع می شود. فیلم پنجه آهنی اغلب در زرق و برق مخصوص دوره های زمانی خاص با مدل موهای قدیمی و لباس هایی بدتر غوطه ور می شود، البته به گونه ای که می تواند لذت بخش باشد و سکانسی که در آن فون اریش ها آهنگی را کشف می کنند که به سرود خانوادگی آنها تبدیل می شود و این مونتاژی است که با صدایی خاص حرکت می کند و یادآور عضلانی بودن فیلم های اسکورسیزی است.

 

نقد و بررسی فیلم The Iron Claw

وقتی صحبت از عضلانی بودن شد، توانایی فیزیکی نمایش داده شده و میزان کاری که برای دستیابی به آن حجم از عضله برای بازیگران باید انجام شده باشد، غیرقابل انکار است. زک افرون قبلاً تناسب اندام داشت، اما در این فیلم او خود را به چنین جانوری تبدیل کرده است و این برای او نیز مرزی غیرقابل تشخیص دارد. مطمئناً، ما باید از این واقعیت بگذریم که کری فون اریش 6 فوت و 2 اینچ بوده و جرمی آلن وایت اینطور نیست، اما او یک تنش آرام و غم انگیز را به ارمغان می آورد، آنقدر که آرزو می کنید ای کاش فداکاری او برای نقش پیچیده تری در خانواده ای که همه برای چالش های عاطفی آماده هستند، در نظر گرفته می شد. افرون هیچ وقت نقشی را بهتر از شخصیتش در این فیلم بازی نکرده است و مائورا تیرنی به عنوان مادرسالار خانواده، احساس متزلزلی از فقدان ایجاد می کند که قابل لمس است.

اما اغلب اوقات، فیلم پنجه آهنی توسعه شخصیت ها را قربانی می کند تا زمینه تاریخی بیشتری را پوشش دهد و در کنار آن یک کیفیت رئالیسم جادویی نادرست را در روندِ رو به پایانِ این سینمایی معرفی می کند که با هر چیزی که پیش از آن آمده است، در تضاد است. ( و این دقیقاً جایی است که غیبت کریس فون اریش در فیلم، خیلی چشمگیر به نظر می رسد.) طرفداران دیرینه کشتی احتمالاً دوست خواهند داشت که افراط و تفریط این دوران را مرور کنند، اما بینندگان معمولی ممکن است تمایل داشته باشند فقط آن را تماشا کنند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم The Iron Claw به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای بدون سانسور آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان