نقد و بررسی فیلم The Kitchen آشپزخانه 2023

معرفی فیلم The Kitchen

فیلم آشپزخانه، اولین کارگردانی برای دو کارگردان است، یکی بازیگر برنده اسکار یعنی دنیل کالویا و دیگری کیبوه تاوارس و به داستانی می پردازد که در لندن دیستوپیایی و در آینده ی نزدیک اتفاق می افتد. (دیستوپیا: جامعه ای خیالی که پلیدی ها و رذایل آن با هدف عبرت آموزی اخلاقی یا سیاسی به تصویر کشیده می شوند). فیلم سینمایی آشپزخانه که با عدم دسترسی به مسکن مقرون به صرفه مقابله می کند و سرو صدای خود را تا حدی افراطی بالا می برد، تقریباً مانند یک پیش گویی نحس از اتفاقاتی است که در آینده رخ می دهد، زیرا شکاف بین ثروتمندان و مردم زیر خط فقر به درجات وحشتناک تری افزایش می یابد.

 

بررسی طرح داستان فیلم سینمایی The Kitchen

ایزی (کین رابینسون) در آشپزخانه زندگی می کند، برداشتی از یک پروژه مسکن (مثل مسکن مهر خودمان فقط خیلی فشرده تر) آینده نگر که واقعاً به دنیایی از خود تبدیل شده است، مانند مجموعه ای از ساختمان های جهش یافته که یادآور شهر سابق کولون در هنگ کنگ است. آشپزخانه که در حومه کلان شهر لندن مستقر شده است، جامعه فقیر شهر را در خود جای داده و هدف مکرر حملات وحشیانه و خشونت آمیز پلیس است. ایزی در شهر در یک شرکت تشییع جنازه به سبک آینده به نام «زندگی پس از زندگی» کار می کند، جایی که خانواده های فقیرتر که از پس هزینه های دفن بر نمی آیند، می توانند عزیزانشان را برای کاشت به درخت تبدیل کنند. با پیش بینی اینکه آن جامعه در آستانه تصاحب نهایی از سوی دولت است، آنها در حال آماده سازی و پس انداز برای خروج از آشپزخانه هستند. در کل، ایزی تنهایی را ترجیح می دهد و فقط چند فامیل دارد و در واقع هیچ دوستی ندارد (بعداً با این واقعیت تأیید شد که او حتی نمی دانست نزدیکترین دوستش دختر دارد). او کسی را ندارد که به جز خودش مراقب او باشد، اما وقتی با بنجی (جدایا بنرمن) که اخیراً یتیم شده است هم کلام می شود، برنامه هایش پیچیده می شود.

 

ورود بجی به دنیای فیلم آشپزخانه

پسر جوان شروع به زندگی با او می کند، ابتدا در شرکت زندگی پس از زندگی به او می پیوندد و سپس او را تا آشپزخانه دنبال می کند، در نتیجه با گروهی از فعالان جوان هوشیار رابطه برقرار می کند. ایزی و بنجی با احساس محافظت، پیوندی ایجاد می کنند که ایزی را به خانه ای که آماده ترک آن بود، باز می گرداند. همانطور که حملات بیشتر می شود و وضعیت آشپزخانه وخیم تر می شود، این دو نفر با هم در میان سفر خود به سمت یادگیری با درگیری و خشونت قریب الوقوع روبرو می شوند و بنجی، دوباره یاد می گیرد که چگونه در دنیا با شخص دیگری که در کنار ماست، باید حرکت کرد.

 

اولین کارگردانی کالویا و تاوارس در فیلم سینمایی The Kitchen

کارگردانی کالویا و تاوارس تا حد زیادی قوی ترین دارایی فیلم است. از صحنه های اکشن و پرتنش تنش حیرت انگیز گرفته تا سکانس های مراقبه ای که به درونیات شخصیت ها نگاه می کنند، فیلم آشپزخانه هرگز در اثربخشی احساسی خود متزلزل نمی شود. دنیای آشپزخانه دلیل نامگذاری عجیب آن این است که ساکنانش قاشق ها را بر روی قابلمه ها و ماهیتابه ها می کوبند تا از حمله  ی وارده آگاه شوند، به خوبی برای ما ترسیم و طراحی شده است. رنگ ها از نماهای سنگی و زنگ زده گرفته تا هیجان های نئونی و مهمانی های زیرزمینی را شامل می شوند.

در حالی که یک فیلم کمتر فرهنگ این جامعه را منحصراً با تراژدی و نزاع آغشته می کند، اما سینمایی آشپزخانه مسیر آسانی را برای تبدیل شدن به نمادی از فقر طی نمی کند. این امکان را برای واقعیت های زندگی فراهم می کند در حالی که پیوسته جزئیات کمی دارد که اندیشمندانه بودن داستان آن را تأیید می کند. در اوایل فیلم اعلام می شود که آب فقط در یک طرف جامعه انبوه به دلیل قطع ارتباط با شهر در دسترس خواهد بود. همچنین صدای پهپادهای پلیس که به طور مکرر به آشپزخانه حمله می کنند به فضا اضافه شده است. این جزئیات در طرح توجه زیادی را به خود جلب نمی کنند، بلکه در عوض جزئیات جانبی هستند که هم به محدودیت منابع و هم به نظارت بیش از حد جوامع فقیر اشاره می کنند. این فیلم همچنین توجه زیادی را به سرگرمی بشریت روزمره اختصاص می دهد، مثل اینکه بنجی اولین بوسه اش را تجربه می کند. این سرگرمی ها با گنجاندن لحظات سرگرم کننده ی غرق شده در فرهنگ سیاه پوستان، بدون شک به صورت عمدی بیشتر می شوند.

 

بررسی بازی بازیگران فیلم سینمایی آشپزخانه

رابینسون و بنرمن اجراهایی را ارائه می کنند که به زندگی درونی شخصیت های مربوطه اشاره می کند و هر دو شیمی باورپذیر آن ها را متعادل می کنند، زیرا تنهایی افراد به شراکتی علیه جهان ستمگر تبدیل شده اند. ساده لوحی و گشاده رویی کودکانه بنرمن تضادی برای ظاهر سرد رابینسون است و روشی که آنها به ویژگی های یکدیگرپر و بال می دهند باورپذیر و متفکرانه اجرا می شود.

با این حال، حتی با وجود جهان سازی و کارگردانی ای که تجربه ای همه جانبه را ایجاد می کند، گاهی اوقات فیلمنامه در پیچیدگی های خودش گرفتار می شود و فیلم آشپزخانه بیش از آن که بتواند لقمه اش را آرام بجود، آن را گاز می گیرد. تعداد انگشت شماری از فیلم ها با پایان آزاد وجود دارد که به عنوان پایان باز محسوب نمی شوند، چرا که به سادگی بی پاسخ هستند و این فیلم با آن پایان تقریباً انگار در حال التماس برای گرفتن حق پخش دنباله ی احتمالی است و در حالی که فیلمنامه بر روی پویایی بین ایزی و بنجی تمرکز می کند، و امکان پرداخت عاطفی عالی را فراهم می کند، از دنبال کردن مسیرهای خود غفلت می کند و توجه را به دنیایی که از همان ابتدا با دقت ساخته بود، بازمی گرداند و پتانسیل هایش را بی استفاده می کند.

جهت دانلود فیلم The Kitchen به وبسایت انیمه لیست مراجعه کنید.

Related posts

نقد و بررسی انیمه سینمایی Kimitachi wa Dou Ikiru ka چطوری زندگی میکنی؟ (پسرک و مرغ ماهی خوار)

نقد و بررسی فیلم The Bikeriders موتورسواران با بازی تام هاردی

نقد و بررسی سریال تایلندی The Believers معتقدان