نقد و بررسی سریال The Tattooist of Auschwitz خالکوب آشویتس

معرفی سریال The Tattooist of Auschwitz

مینی سریال خالکوب آشویتس داستان واقعی و دلخراش لودویگ “لالی” سوکولوف، یک یهودی اسلواک را روایت می کند که در طول جنگ جهانی دوم از بازداشت در آشویتس جان سالم به در برده است. این سریال بر اساس رمان پرفروش هیدر موریس، با هدف اقتباسی وفادارانه از داستان لالی و شرح تجارب او در ادای احترام به میلیون ها نفری که در اردوگاه های مرگ نازی ها جان باختند. اگرچه برخی از موضوعات چالش برانگیز با توجه به موضوع این سریال اجتناب ناپذیر بود، تولیدکنندگان برای اطمینان از صحت با مورخان نیز همکاری نزدیک داشته اند. صحنه های فلش بک که زندگی در آشویتس را به تصویر می کشند هیچ اشتباهی ندارند، اما از خشونت بی مورد اجتناب می کنند. بازی های ظریف، دیالوگ های پراکنده و فیلم برداری تیره و تار، جزئیات گرافیکی، حس ناامیدی را تقویت می کنند. در میان وحشت، بارقه های امید نیز پدیدار می شود، زیرا لالی در عشق ممنوعه خود به یک زندانی آرامش می یابد.

 

درآمدی بر داستان سریال خالکوب آشویتس

سرنوشت لالی که در سال 1942 به آشویتس فرستاده شده است، معدوم به نظر می رسد. اما مهارت او در سوزن زنیِ نقش خالکوبی، زندگی در اردوگاه را برای او تضمین می کند و برایش زمان بقا می خرد. البته آنجا زندگی وجود ندارد، فقط بقا وجود دارد. البته تا زمانی که گیتا را ملاقات کند. همانطور که لالی کار تلخ خود را با جوهر و شماره شناسایی انجام می دهد، چشمان آنها به هم می رسد و در یک لحظه روح ها به هم متصل می شوند. نگاه او در کنار گیتا نیز نور کمیابی می تاباند. آنا پروچنیاک او را با روحیه ای مبارز و حس مراقبت از دیگران حتی در اعماق انسانیت آغشته می کند. در برابر ناملایمات، عشق آنها به طور غیرمنتظره و در عین حال قدرتمند مانند خود امید شکوفا می شود.

 

نقد و بررسی سریال The Tattooist of Auschwitz

به طور کلی، خالکوب آشویتس در هدف خود برای به تصویر کشیدن واقعی انعطاف پذیری یک مرد در مواجهه ‏با شری غیرقابل درک موفق است و برخی از تاریک ترین فصل های تاریخ را زنده می کند و در عین حال با ‏سوژه های واقعی زندگی و حافظه آنها با حساسیت و احترام برخورد می کند. این سریال که هم آموزشی و هم ‏تکان دهنده است، ثابت می کند که داستان های دشوار را می توان به گونه ای روایت کرد که به حقیقت ‏احترام بگذارند.‏ بر خلاف همه احتمالات، امید از دل وحشت بیرون می آید. لالی سوکولوف به لطف عشق یک زن در تاریک ‏ترین مکان ها آرامش می یابد. خالکوب آشویتس داستان دلخراش و در عین حال امیدوارکننده لالی را از طریق ‏اقتباسی هوشمندانه از صفحه ای به صفحه دیگر روایت می کند.‏

 

بررسی کار عوامل ساخت سریال خالکوب آشویتس

نقش آفرینی بازیگران سریال The Tattooist of Auschwitz واقعاً خیره کننده است. هاروی کایتل خود را به طور کامل در نقش لالی سوکولوف غوطه ور می کند و از طریق چشمان او می توانید هر خاطره خالی از همه چیز را با وضوحی شگفت انگیز درک کنید. ملانی لینسکی نیز نقش برجسته ای در نقش هدر موریس ارائه می دهد. گوش دادن به او باعث می شود که مکاشفه های دشوار در عین حفظ احترام ظاهر شوند. سپس جوناس نای است که افسر سرد و در عین حال پیچیده ی اس اس نازی ها را با ظرافتی ناراحت کننده به تصویر می کشد.

ارزش های تولید، بیننده را مستقیماً به اروپای دهه 1940 می برد. دیوید کاتزنلسون، فیلمبردار، پالت رنگی ملایمی را انتخاب می کند و بر رنگ های تیره آن تأکید بیشتری دارد. طراحی دقیق تولید استیوی هربرت به طور کامل تنظیمات اردوگاه کار اجباری را درک کرده اند. هر کدام از جزئیات دلخراش، از سربازخانه ها گرفته تا اتاق های کوره سوزی، آن قفس غیرقابل تصور را بیش از حد واقعی جلوه می دهند. موسیقی سریال نیز شایسته ستایش است. موسیقی هانس زیمر و کارا تالوه، تنش ها را بدون توسل به کلیشه ها تقویت می کند. ضرب آهنگ شوم موسیقی بر جریان خلسه وار دائمی اردوگاه و ترس تأکید می کنند، در حالی که نواخت صمیمی پیانو در برخی لحظات نادر روی لطافت تأکید می کنند. این عناصر همراه با کارگردانی متخصص، مخاطب را به طور کامل در دنیای آشویتس غرق می کند.

 

سریال The Tattooist of Auschwitz، روشنی را در تاریک ترین دوره انسانیت به تصویر می کشد

با این اجراهای سیال و اجرای فنی درجه یک، سریال خالکوب آشویتس موفق می شود تاریک ترین تاریخ انسان را یک بار دیگر به روشنایی بکشاند. اگرچه موضوع دشوار سریال، تضمین می کند که انسانیت شخصیت ها حتی در شرایط وحشتناک ظاهر شود اما شجاعتی فراتر از تصور نیز به تصویر کشیده می شود. این سریال چشم انداز قانع کننده ای را ارائه می دهد که برای هر کسی که مایل است شاهد انعطاف پذیری روح انسان در برابر عمیق ترین شکست های بشریت باشد، باقی بماند.

در منظره جهنمی آشویتس، لحظاتی وجود دارد که انسانیت مشترک زندانیان را به یاد می آورد. وقتی لالی شماره شناسایی گیتا را روی ساعد او خالکوبی می کند، چشمان آنها بهم گره می خورد و جرقه ای زده می شود. با وجود انحطاط هایی که در گوشه و کنار پیداست، دو روح در یکدیگر آرامش را لمس می کنند. لالی و گیتا از طریق لحظات با هم، در آغوش دیگری آرامش می یابند و زندگی صرفا با یک همراه برای تحمل ساعات تاریک را زیبا می کند.

در حالی که برخی صحنه ها مرزهای چیزی را که برای برخی بینندگان ممکن است دشوار باشد، جابجا می کنند، خالکوبی آشویتس در کل داستانی ضروری را با دلسوزی روایت می کند. وحشت های غیرقابل تصوری را که مردم واقعی متحمل شدند، زنده می کند، اما انسانیت مشترک آنها را فراموش نمی کند. با اجراهای قوی که ما را به طرز ماهرانه ای در خاطرات دردناک یک بازمانده راهنمایی می کنند، این مینی سریال، تاثیری ماندگار بر جای می گذارد. این سریال به عنوان یادبودی تکان دهنده برای کسانی است که رنج کشیدند و یادآور امیدی است که هنوز می توان حتی در تاریک ترین ساعات زندگی ما پیدا کرد.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال The Tattooist of Auschwitz به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

Related posts

آخر هفته انیمه‌ای , پیشنهاد هفته دوم مهر

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای – پارت دو

ترسناک‌ترین هیولاهای انیمه‌ای