نقد و بررسی انیمه 16bit Sensation: Another Layer 16 بیت احساسات: لایه دیگر

توسط Alireza

سیر و پیدایش انیمه 16bit Sensation: Another Layer

«حس 16بیتی: بازی دخترهای خوشگل که همه با من ساختید» یک مانگای ژاپنی به ایده پردازی میساتو میتسومی (Misato Mitsumi)، تاتسوکی آمازویو (Tatsuki Amazuyu) و تامیکی واکاکیست (Tamiki Wakaki) که نقاشی هایش به قلم واکاکی هستند. این اثر در ابتدا در دسامبر 2016 در مارکت کمیک 19 (Comic Market 19) در قالب یک دوجینشی آغاز شد تا این که کادوکاوا شوتن (Kadowaka Shoten) در سپتامبر 2020 شروع به انتشارش در قالب جلد های تانکوبون کرد؛ تا نوامبر 2021 دو جلد از این مانگا منتشر شد. انیپلکس (Aniplex) در مراسم انیمه ژاپن (AnimeJapan) اعلام کرد که یک نسخه انیمه تلوزیونی به نام حس «16بیتی: لایه ای دیگر» (16bit Sensation: Another Layer) به تولید استودیو سیلور (Studio Silver) و کارگردانی تاکاشی ساکوما (Takashi Sakuma) ساخته خواهد شد، که از اکتبر تا دسامبر 2023 از توکیو ام اکس (Tokyo MX ) و شبکه های دیگر روی آنتن رفت. آهنگ تیتراژ آغازین انیمه «65535» به اجرای شوکو ناکاگاوا (Shoko Nakagawa) بوده و آهنگ تیتراژ پایانی آن «اتصال~گذشته و آینده~» (Link~past and future~) به اجرای آئوی کوگا (Aoi Koga) در نقش شخصیت کونوها آکیساتو (Konoha Akisato) می باشد.

 

نقد و بررسی انیمه 16bit Sensation: Another Layer 16 بیت احساسات: لایه دیگر

چکیده داستان انیمه 16bit Sensation: Another Layer

کونوها آکیساتو (Konoha Akisato) یک تصویرگر است که برای یک شرکت بازی دخترهای خوشگل کار می کند. رویای او این است که یک روز شخصیت های اصلی زن ناز و سرزنده بسیاری خلق کند، قلب های بازیکن ها را مغلوب خود کند و بدین ترتیب مشهور شود. متاسفانه شرکتی که او برای آن کار می کند، زنگوله آبی، چوب لای چرخ او می گذارد. این شرکت تنها روی پروژه های کوچک و بی دردسر کار می کند، چرا که رئیسش از بازی های بدون تخفیف ناامید شده است و حالا فقط می خواهد بازی های ارزان بفروشد. در اینجا، کونوها به عنوان یکی از تصویرگر های متعدد، حالا مجبور است شخصیت های جانبی بی اهمیت بسازد که اصلا به رویایش نزدیک نیست. وقتی که رئیس یک بار دیگر یکی از پیشنهاد های بازی مجللش را رد می کند و ترجیح می دهد به کار کردن روی یک بازی شل و ول هیپنوتیزم کردن زن های میان سال ادامه دهد، او دست دعا پیش خدایان می برد و آرزو می کند که به عنوان تصویرگر اصلی، یک بازی بی تخفیف و درست و حسابی بفروشد. به نظر می رسد خدایان به او لطف دارند؛ چرا که او به زودی خود را در سال 1992 می یابد… درست قبل از شروع سال های طلایی بازی های دختران خوشگل!

 

نقد و بررسی انیمه 16bit Sensation: Another Layer 16 بیت احساسات: لایه دیگر

بازخورد مخاطب

ریچارد اینسبیس (Richard Eisenbeis) از سایت شبکه خبری انیمه (Anime News Network) در دیدگاه خود از16bit Sensation: Another Layer می نویسد: «من در طول سال ها احتمالا از بیشتر مردم رمان های بصری بیشتری بازی کردم؛ از جمله آن هایی که در طول قسمت اول نشان داده شدند. پس از این نظر این قسمت سفر لذت بخشی بود. واضح است که کونوها ژانر رمان بصری را دوست دارد و احساس می کند داستانی که می خواهد روایت کند تنها در این قالب می تواند به درستی بیان شود. به علاوه، در یک دید شخصی او کاملا قابل درک است. من افراد بسیار زیادی را مخصوصا اینجا در ژاپن می شناسم که می خواهند از شغل بن بست و بی عاقبت خود استعفا دهند و رویایشان را دنبال کند، اما می دانند دل و جراتش را ندارند. گرچه سفر کونوها به گذشته داستان قسمت اول است، موضوع اصلی این قسمت واقعا نوستالژی است.

نوستالژی بازی های ویدیویی چیز جالبی است. به گذشته نگاه بندازید، تمام بازی های عالی ای که کردید و این که چقدر بهتان خوش گذشت را به خاطر بیاورید. حالا، بازی ها فرق کرده اند. هیچ چیز به نظر نمی رسد بتواند با آن بازی های کلاسیک آن زمان رقابت کند و زمان گذشته است. اما البته، یک مسئله ای این وسط هست. گرچه این انیمه خیلی روی خوب بودن گذشته تاکید می کند، بازی هایی که به خاطر می آوریم و دلمان برایشان تنگ می شود آن هایی هستند که از بقیه موارد زمان خودشان متمایز بودند، بهترین بهترین ها. حتی آن زمان ها در سال جادویی 1992، به ازای هر بازی خوبی که تولید می شد 100 بازی کاملا آشغال و به درد نخور بودند که همان بهتر که فراموش شدند».

«به طور دقیق تر، حقیقت مسئله این است که تعداد زیادی بازی های رمان بصری آشغال آن بیرون هست و حتی در روز های اولیه بازی های کامپیوتری نام هایی به ناامیدکنندگی «سالن هیپنوتیزم زنان میان سال» بودند؛ فقط الان دیگر کسان زیادی آن ها را به خاطر نمی آورند. تنها چیز این است که در مقایسه با انواع مختلف بازی، ساخت رمان های بصری قدیم ساده بود. به یک تیم بزرگ یا میلیون ها دلار احتیاج نداشتید. فقط یک نویسنده، یک هنرمند و یک برنامه نویس احتیاج بود.

تعداد زیادی از مواردی که تا به امروز دل انگیز هستند و به خاطرشان داریم تیمی داشتند که فقط برای ساخت یک داستان به یاد ماندنی تمام تلاششان را می کردند… و سپس یک سری چیز های اغواکننده می گذاشتند که آن یک نفر چشم چران خاک بر سر را هم جذب کنند. این نه تنها برای بازی Kanon بلکه راجع به موارد به شدت معروفی که تا مدت های طولانی ادامه پیدا کردند مثل Fate/stay night هم صدق می کند. پس در کل، مشتاق این هستم که بینم کونوها چطور با تفاوت های بین نوستالژیای خودش و واقعیت سر و کله می زند. چطور تغییر می کند و به لطف این تجربه رشد می کند.» نیکلاس دوپری (Nicholas Dupree) از همان سایت نیز اضافه می کند: «اعتراف می کنم، یک مقدار سخت بود که روی داستان اصلی این قسمت اول تمرکز کنم چرا که آن بخش مغزم که انیمه و بازی هایی که دیده ام را می شناسد هر ده ثانیه یک بار داشت روشن می شد و اعلان می داد.

 

16 بیت احساسات: لایه دیگر

16 بیت احساسات: لایه دیگر

کونوها یک اوتاکوی واقعی است، و این که این انیمه را انیپلکس ساخته است اجازه می دهد که تعداد زیادی انیمه واقعی داخلش نشان داده شود که این حقیقت را به تصویر بکشد. آپارتمان شخصیت اصلی ما تا خرخره پر از وسایل انیمه است، از Madoka Magica گرفته است تا Saekano تا Lycoris Recoil. می تواند حس خیلی زیادی در شما بیدار کند، و این چیز خوبی است. عادت های ولخرجی اش سر محصولات انیمه، حرص خوردنش سر رتبه نقاشی هایش در سایت ها، طوری که می تواند ساعت ها راجع به علاقه های آن زمانش صحبت کند و همه این ها باعث می شوند کونوها حس یک خوره بسیار خودمانی امروزی را به ما بدهد. با این همه حس همذات پنداری ای که با او می کنیم، یک مرتبه 30 سال عقب رفتنش خیلی بیشتر هم بهمان خوش می گذرد.

این که این انیمه راجع به قسمت جنسی این بازی ها خودش را به کوچه علی چپ نمی زند هم خیلی حال آدم را تازه می کند، و این که کونوها شخصیت اصلی اش است فرصت های بسیار جالبی را به وجود می آورد. تعداد زیادی از خانم هایی که در این صنعت اسم در کرده اند از طریق کشیدن دختر های انیمه ای با جذابیت جنسی شهرت گرفته اند، پس خیلی خوب است که ببینیم به جای آن اوتاکوی مرد چشم چران همیشگی که دوست دارن به مردم نشان دهند، این زاویه دید بررسی شود».

اگر شما نیز به تماشای این انیمه علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه 16bit Sensation: Another Layer به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید