نقد و بررسی انیمه Captain Tsubasa کاپیتان سوباسا

توسط Alireza

سیر و پیدایش انیمه Captain Tsubasa

«کاپیتان سوباسا» ملقب به «فوتبالیست ها» یک سری مانگای ژاپنی به نویسندگی و طرح های یوایچی تاکاهاشی (Yōichi Takahashi) است. این سریال به طور کل حول ورزش فوتبال می گردد و تمرکز آن روی سوباسا اووزورا (Tsubasa Oozora) و روابطش با دوستانش، رقابتش با حریف هایش، تمرینات، اکشن و نتیجه هر مسابقه فوتبال آن هاست. در طول سری های متعدد کاپیتان سوباسا، داستان همینطور که او و دوستانش با رقبای جدید مواجه می شوند رشد آنان را به تصویر می کشد. سری مانگای Captain Tsubasa در ابتدا از 1981 الی 1988 در مجله مانگای پسرانه (shōnen manga) شوایشا (Shueisha) به نام شونن جامپ هفتگی (Weekly Shōnen Jump) منتشر شد و بخش هایش در کل در سی و هفت جلد تانکوبون جمع آوری شدند که این قسمت های بعدی متعددی از مانگا را به دنبال داشت. تا سال 2010 مانگا به زبان های فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و اسپانیایی ترجمه شد که تا آن زمان نسخه انگلیسی ای برای اثر وجود نداشت.

نقد و بررسی انیمه Captain Tsubasa کاپیتان سوباسا

تا 2017 جلد های متعددی از آن ترجمه رسمی عربی دریافت کردند و در 2020 یک نسخه دوزبانه ژاپنی-انگلیسی توسط شوایشا منتشر گشت و رفت تا نسخه ای قابل اجرا روی دستگاه خوانش دیجیتال داشته باشد. سری مانگای اورجینال آن توسط تولیدات تسوچیدا (Tsuchida Production) یک انیمه تلوزیونی گرفت که از 1983 تا 1986 از شبکه تی وی توکیو (TV Tokyo) به پخش رسید. فیلم ها و سریال های تلوزیونی متعددی در 2018 و 2019 از آن به پخش رسیدند و یک فصل دوم برای آن در سال 2023 آغاز شد. تا سال 2023 مجموعه مانگا های آن در سرتاسر جهان بیش از 90 میلیون نسخه در گردش داشتند که آن را به یکی از پرفروش ترین مانگا های تمام دوران ها تبدیل کرد. کاپیتان سوباسا یکی از محبوب ترین مانگا ها و انیمه های سرتاسر جهان شد و مخصوصا در ژاپن به خاطر محبوب کردن ورزش فوتبال شهرت گرفت. بازیکن های بسیاری در دنیای واقعی پس از تماشای این انیمه به ورزش علاقمند شدند. در یک نظرسنجی توسط تی وی آساهی (TV Asahi) در سال 2005، انیمه کاپیتان سوباسا در لیستی از 100 سریال برتر انیمه ای جایگاه چهل و یکم را از آن خود کرد.

 

نقد و بررسی انیمه Captain Tsubasa کاپیتان سوباسا

منابع الهام انیمه کاپیتان سوباسا

یوایچی تاکاهاشی پس از تماشای جام جهانی فیفای سال 1978 جذب فوتبال شد. مسابقات، بازیکن ها و عشق طرفدار ها نسبت به این ورزش به او انگیزه نوشتن یک مانگا راجع به فوتبال را دادند. یک وجه مرتبط به این تصمیم این بود که تاکاهاشی فوتبال را از بیسبال بیشتر دوست داشت، چرا که معتقد بود بازیکن هایش حین دور ها از آزادی بیشتری برخوردارند. علی رغم معروف نبودن ورزش فوتبال در ژاپن، تاکاهاشی قصد داشت آن را از طریق مانگایش به نظر و توجه عموم مردم برساند. به دلیل معروفیت کم موضوع فوتبالیست ها، گرفتن تاییدیه ناظر چاپ شوایشا بین دو تا سه سال زمان برد؛ که آن را می توان به این که این نخستین مانگای تاکاهاشی بود نیز نسبت داد. به جای استفاده از بازیکن های حرفه ای، او به امید این که خوانندگان بتوانند خود را به شخصیت ها نزدیک ببینند از بچه ها به عنوان شخصیت های اصلی استفاده کرد.

با این وجود او از قبل در نظر داشت که شخصیت های اصلی در طول سری بزرگ شوند و در ورزش به مقام حرفه ای برسند. در سیر ساخت شخصیت ها تاکاهاشی شخصیت هایی با ویژگی های متفاوت طراحی کرد تا برای سوباسا نقش موانعی برای پشت سر گذاشتن را ایفا کنند. تعداد بالای شخصیت ها باعث شد تا او در طراحی آن ها دقت بسیار به خرج برده و به هر یک خصوصیت متمایز کننده ای اعطا کند. وقتی از تاکاهاشی پرسیده شد که تیم های سوباسا به چه علت همیشه برنده می شوند او پاسخ داد که قصد دارد مانگا طولانی باشد و شکست خوردن طول آن را می بُرد. سری در ابتدا کودکان را مخاطب خود قرار داده بود، و تاکاهاشی از این که چطور در طول سال ها مخاطبین بالغ و بزرگسال را جذب خود کرده و همچنین تاثیری که مانگا روی فوتبال ژاپن گذاشته تعجب کرد. هنگامی که از او راجع به درون مایه های اثر سوال شد، او بیان کرد که درون مایه اصلی عزت و افتخار است؛ چیزی که باید از پول برتر باشد؛ چیزی که مردم بر آن ارزش بیشتری می نهند.

 

بازخورد و میراث کاپیتان سوباسا

در سال 2006 تی وی آساهی یک نظرسنجی دیگر برای صد انیمه برتر برگزار کرد و کاپیتان سوباسا در لیست سلبریتی (The Celebrity List) شانزدهم شد. سومین سریال تلوزیونی آن نیز در سال 2002 محبوبیت بسیاری داشت و امتیاز های بالایی گرفت. کاپیتان سوباسا انگیزه فوتبالیست های برجسته ای نظیر هیده‌توشی ناکاتا (Hidetoshi Nakata)، آلساندرو دل‌پیرو (Alessandro Del Piero)، فرناندو تورس (Fernando José Torres Sanz)، زین‌الدین زیدان (Zinedine Yazid Zidane)، لیونل مسی (Lionel Messi)، الکسیس سانچز (Alexis Sánchez) و آندرس اینیستا (Andrés Iniesta) بوده تا فوتبال بازی کنند و آن را حرفه خود قرار دهند.

این اثر همچنین انگیزه ساخت فیلم استیون چو (Stephen Chow) به نام فوتبال شاولین (Shaolin Soccer) و دسته ای از کفش های دوی آدیداس بوده. گروه مانگای کلمپ (Clamp) همچنین کارهای دوجینشی (Doujinshi) ای مرتبط به شخصیت های کاپیتان سوباسا تولید کرده است. در بهار 2013 یک مجسمه برنز از شخصیت سوباسا در همسایگی سازنده انیمه در کاتسوشیکا (Katsushika)، توکیو نصب شد. تسوباسا و میساکی در ویدیوی المپیک توکیوی 2020 مراسم خروجی المپیک تابستان 2016 ظاهر شدند. در یک مسابقه از ژاپن برای جام جهانی فیفا 2018، طرفداران ژاپنی یک تیفو ترتیب دادند که صحنه ای از مانگا با پیام های متعددی که تیم را حمایت می کرد در آن مشخص بود.

یکی از سری هایی که این اثر نقش بسزایی در به وجود آمدن آن داشت «غول کشی» (Giant Killing) ماسایا تسوناموتو (Masaya Tsunamoto) بود. اواخر سال 2018، شهر کاتسوشیکا حین مسابقات فوتبال سالانه جوانان کمپین «جام کاپیتان سوباسا، باید برد!» (Captain Tsubasa Cup, Gotta Win!) را راه اندازی کرد تا به توریست ها را به شهر بکشاند و مردان جوان را فعال نگه دارند، و طی این مراسم جایزه تابعیت افتخاری را به خاطر تاثیر مثبت مانگا روی شهر به آقای تاکاهاشی اعطا کردند.

اگر شما نیز به تماشای این اثر و تجدید خاطره علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Captain Tsubasa به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید