نقد و بررسی فیلم The Book of Clarence کتاب کلارنس

توسط Alireza

معرفی فیلم The Book of Clarence

فیلم کتاب کلارنس، حماسه ای مذهبی است که توسط جیمز ساموئل، هنرمندی با مهارت های چند گانه ساخته شده و به سادگی طرح داستان خود را از دست می دهد. فیلمنامه ساموئل حول محور کلارنس (لاکیت استنفیلد)، مردی خیابان نشین که در اورشلیم و سال 33 پس از میلاد زندگی می کند، ساخته شده است، این فیلم دارای فیلمنامه ای استثماری و تمسخر آمیز است که به زور به دنبال این سیاست نابجا و نادرست است که «هر فیلم سیاه پوستی باید مهم باشد». همانطور که در اولین کارگردانی ساموئل، فیلم هرچه قوی تر، سخت تر زمین می خوری مشخص است، فیلمساز دیدگاه دقیقی دارد، اما مرز باریکی بین براندازی ژانر و غیرقابل درک بودن آن وجود دارد.

 

نقد و بررسی فیلم The Book of Clarence کتاب کلارنس

بررسی طرح داستان فیلم سینمایی کتاب کلارنس

فیلم کتاب کلارنس یک حماسه مذهبی است که علناً مذهبی نیست: با وجود اینکه برادر دوقلوی کلارنس، توماس (همچنین با بازی استنفیلد) یکی از حواریون عیسی مسیح است، کلارنس یک آتئیست بدبین است. او همچنین یک فروشنده مواد مخدر است، او حشیش می فروشد و معتاد است. خانه های عفاف با زنان تقریباً برهنه و هیجان  انگیز و شخصیت های سایه دار دنیای او را پر کرده است.

کلارنس درخشان ترین نور اورشلیم نیست. صحنه ابتدایی فیلم را در نظر بگیرید: کلارنس برای به دست آوردن مقداری پول اضافی، از یک شرور بدنام به نام جدیدیای وحشتناک (اریک کوفی-آبرفا) برای مسابقه ارابه سواری در برابر مری مگدالن (تیانا تیلور) پول قرض می کند. کاملاً مشخص نیست که چرا کلارنس این را یک شرط مطمئن یا حتی یک فرصت سودآور می داند، به خصوص با توجه به ریسک های موجود آن. با این حال، مسابقه کلارنس و مری، که در محل فیلمبرداری شده است (ماترا، جایی در ‏ایتالیا که به عنوان اورشلیم به نمایش در آمده است)، به طور شگفت انگیزی روان و به طرز شگفت آوری کاربردی است. در صحنه ای که بسیار مدیون فیلم بن هور است، ارابه های شخصیت ها که توسط اسب های واقعی کشیده می شوند، با دقت در خیابان های دنیای قدیم غوغا برپا می کنند. فیلمبرداری راب هاردی در این سکانس، به کمک نماهایی از داخل کالسکه، به قدری ملموس است که می توانید صدای چرخ ها را در زیر آن احساس کنید.

 

نقد و بررسی فیلم The Book of Clarence کتاب کلارنس

لجام گسیختگی، بارزترین مشخصه ی فیلم The Book of Clarence

البته کلارنس و بهترین دوستش الیجا (آر جی سایلر) به طرز وحشتناکی به مری می بازند. شکست آنها به این معنی است که آنها باید راهی برای جمع آوری پول کافی برای بازپرداخت جدیدیا پیدا کنند. در ابتدا، کلارنس غسل تعمید را در نظر می گیرد و معتقد است که خدا از او محافظت خواهد کرد. این ایده آنقدر بیهوده است که جان باپتیست (از دیوید اویلوو الهام گرفته شده) به طرز خنده داری به او سیلی می زند. سپس کلارنس تصمیم می گیرد که رسول خدا شود و معتقد است که گروه ساخته شده عیسی، به اصطلاح، از او محافظت می کنند. حتی این استراتژی هم چند مشکل دارد: کلارنس، همانطور که باید به خاطر داشته باشید، یک بی دین و آئتیست است. او همچنین با برادرش توماس که نه تنها مادرشان (ماریان ژان باپتیست) را رها کرده، بلکه از حضور کلارنس نیز خجالت می کشد، بیگانه است. همچنین، هنگامی که به او فرصت داده می شود، کلارنس در انجام وظیفه ای که توسط شاگردان دیگر ارائه می شود شکست می خورد، تنها زمانی که او موفق می شود موقعی است که یک برده گلادیاتور، بارباس (عمر سای) را آزاد می کند.

 

طنز نابجای فیلم کتاب کلارنس

این شلوغی های ناموفق به سختی با طنز نابجای فیلم همراه می شوند و زمانی این مورد ترسناک تر می شود که کلارنس تصمیم می گیرد با ظهور و نزول به عنوان یک مسیحای جدید، سریع ثروتمند شود. لحظه روشن شدن لامپ (به طور جدی، یک لامپ واقعی روی سر کلارنس ظاهر می شود) تقریباً در نیمه راه فیلم اتفاق می افتد. از آن نقطه به بعد، شما باید در حیرت بمانید که مخاطب این فیلم دقیقا چه کسی است. ببینید، کلارنس به لقاح معصوم یا اینکه عیسی معجزات واقعی انجام می دهد اعتقاد ندارد. او فکر می کند که عیسی با ساختن ترفندهای پیچیده و تردستی مشهور شده است. بنابراین، فیلم سعی می کند خط بسیار باریکی را بین تکیه دادن به مسیحیت و قرار دادن کلارنس در سفری برای کشف خود طی کند. هرچه یک طرف شدیدتر تلاش کند، دیگری رنج بیشتری می کشد  و این مورد منجر به شوخی های طاقت فرسایی می شود که به ندرت، یا هرگز یک خنده خفیف را بر می انگیزد.

 

نقاط مثبت و منفی فیلم سینمایی The Book of Clarence

اگرچه لطافت فیلم کتاب کلارنس که نمونه آن لباس های قابل درک (لباس های پوشیده و استفاده های مبتکرانه از طلا) و نماهای با ظرافت متعادل کننده و در عین حال گسترده است، ویژگی اصلی جذاب این فیلم است، اما این فیلم با خلاقیت لجام گسیخته ساموئل مختل شده است. این فیلم ساز مانند فیلم The Harder They Fall موسیقی متن فیلم را خودش ساخته است. در حالی که برخی از آهنگ ها حالتی محسوس ایجاد می کنند، سکانس هایی هم هستند که به سرعت افول پیدا می کنند تا موسیقی را بیشتر به نمایش بگذارند و به اصطلاح روایت را جلو ببرند. گستره پهناور فیلمنامه از قبل، اجزای دیگری را نیز به همراه دارد – مانند عشقی که کلارنس و خواهر جدیدیا (آنا دیوپ) به اشتراک می گذارند یا پویایی شدید بین یهودا (مایکل وارد) و عیسی – به عنوان اشکالات نامشخص تلقی می شوند. با این حال، هیچ بخشی از فیلم به اندازه زمانی که پونتیوس پیلاتس (جیمز مک آووی) و امپراتوری روم کلارنس را هدف قرار می دهند، پخته نشده است. ساموئل صرفاً رومی ها را به عنوان جایگاهی برای برتری سفیدپوستان بدون هیچ گونه پیچیدگی یا استدلال دیگری ترسیم می کند و یک بیانیه سیاسی سرسختانه ی بدون تز ارائه می دهد.

علاقمندان می‌توانند جهت دانلود فیلم The Book of Clarence با زیرنویس فارسی به وبسایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای این فیلم بدون سانسور لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید