نقد و بررسی انیمه Shy شای

توسط Alireza

سیر و پیدایش انیمه Shy

«شای» (خجالتی) یک سری مانگای ابرقهرمان به نویسندگی و نقش زنی بوکیمی میکی (Bukimi Miki) است. در سال 2016 این نویسنده تازه کار این داستان را در قالب داستانی تک قسمتی چهل و سه صفحه ای ساخت که برنده جایزه برتر تازه کاران در مسابقه قهرمان بعدی آکیتا شوتن (Akita Shoten) شد. این سری از اوت 2019 در مجله مانگای پسرانه قهرمان پسرانه هفتگی (Weekly Shounen Champion) آکیتا (Akita) در حال چاپ است. مانگا از سال 2020 در کشور های بسیاری مجوز نشر گرفته است؛ در اروپا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، و در جولای 2022 ین پرس (Yen Press) در همایش انیمه اکسپو (Anime Expo) اعلام کردند که سری را برای نشر به زبان انگلیسی در آمریکای شمالی نیز مجوزدهی کرده اند.

تا فوریه 2024، در بیست و سه جلد تانکوبون جمع آوری شده است و یک سریال انیمه تلوزیونی به ساخت ایت بیت (Eight Bit) از اکتبر تا دسامبر 2023 از آن به پخش رسیده. پس از پایان قسمت آخر فصل یک، ساخت فصل دومی نیز برای این انیمه اعلام شد. آهنگ تیتراژ آغازین انیمه «دختر درخشان» (Shiny Girl) ساخت میندارین (MindaRyn) بوده و آهنگ تیتراژ پایانی آن «احساسی که می خواهم بشناسم» (Shiritai Kimochi) با اجرای صداگذار شای، شینو شیموجی (Shino Shimoji) و صداگذار ایکو (Iko)، نائو تویاما (Nao Touyama) است. تیتراژ های پایانی دیگر این اثر «تنها تو قهرمانی» (Kimi Dake ga Hero) پایان قسمت چهار با صدای صداگذار ایکو و «آسمان آبی من ~ همانطور که هستم~» (Watashi no Aoi Sora ~As I Am~) پایان قسمت پنج با صدای صداگذار شای هستند.  

 

نقد و بررسی انیمه Shy شای

چکیده داستان و جهان پردازی SHY

همینطور که جهان در یک قدمی یک جنگ جهانی سوم قرار دارد، ابرقهرمانانی از سرتاسر جهان ظاهر می شوند تا نظم را مجددا برقرار و عصر جدیدی از صلح جهانی را پایدار کنند. پس از خوابیدن خطر جنگ، هر قهرمان به کشوری بر می گردد تا به مسائل داخلی آن رسیدگی کند؛ و آن ها به سرعت توسط شهروندان پذیرفته شده و مورد استقبال قرار می گیرند. قهرمان ها برای برقراری ارتباط بهتر با یکدیگر در مرکزفرماندهی فضایی ملاقات می کنند، یک ایستگاه فضایی که برای نظارت و به مباحثه گذاشتن مسائل زمین مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از قدرت و داستان Shy با مردم و «قلب» هایشان سر و کار دارد؛ که یا توسط قهرمان ها محافظت می شود یا توسط شخصیت های منفی مورد فریب و دستکاری قرار می گیرد. هر قهرمان با یک جفت دستبند «تغییر قلب» مجهز شده است که به آن ها اجازه می دهد ظاهرشان را از شهروند به قهرمان تغییر دهند و به هر زبانی که بخواهند با بقیه صحبت کنند. زمانی که یک قهرمان قلبش را با دستبند تطابق می دهد، آن به منبع قدرت قهرمان تبدیل می شود و در زمان های مناسب با ذخیره کردن «قدرت قلب» به آن ها توانایی می دهد. هر چه قدرت باور و اراده شخص قوی تر باشد، می تواند قدرت بیشتری کسب کند. اگر قدرت قلب یک قهرمان تمام شود، به حالت شهروندش بر خواهد گشت. از طرف دیگر، شخصیت های منفی می توانند با مجبور کردن شخص به پوشیدن نوع خاصی از انگشتر که به رئیسشان ارتباط دارد قلب او را کنترل کنند. این در نتیجه این است که حلقه ها از بخش های قلب رئیس ساخته شدند. این حلقه ها قدرت بیرون کشیدن عمیق ترین و شدید ترین احساسات قلب فرد را دارد که می توانند در قالب کریستال های سیاه روی بدنشان متبلور شوند. این نوع از قلب همچنین توانایی این را دارد که محوطه ای در اندازه های مختلف مثل یک آرمانشهر شخصی درست کند.  

 

نقد و بررسی انیمه Shy شای

بازخورد مخاطب

جیکب پارکر دالتون (Jacob Parker Dalton) در دیدگاه خود رای سایت اوتاکوئست (OTAQUEST) این انیمه را با مانگایی مشابه، My Hero Academia کوهی هوریکوشی (Kohei Horikoshi) مقایسه کرد. او اشاره کرد که هر دو مانگا در سطح ساده و اولیه شباهت هایی دارند؛ از قبیل این که شخصیت های اصلی هر دو ابرقهرمان های تازه کار جوان هستند و سیاره ای وجود دارد که موجوداتی با توانایی های ابرقهرمانانه در آن زندگی می کنند. او سپس به تفاوت های این دو اثر پرداخت. او اشاره کرد که Shy در مقایسه با مای هیرو آکادمیا تعداد کمتری قهرمان دارد و شخصیت منفی اصلی اش بسیار تاریک تر و سرآمیز تر است. او توضیح داد که ستیگما (Stigma) «به طرز واضحی تاریک تر است چرا که تاریک ترین بخش های قلب انسان را هدف می گیرد و قربانی ها را به هیولا های فاسد شده ای تبدیل می کند که ممکن است در یک قسمت صبح Sailor Moon ببینید».

و در نهایت اشاره کرد که درامای داستان Shy جدی تر است. «بی عرضگی خود شای به عنوان یک قهرمان که تا حدودی به دلیل خوی خجالتی اش است ممکن است حالا به از دست رفتن ملموس جان یک انسان منجر شود. بیشتر جلد یک سری و داستان های اصلی راجع به این درامای بسیار انسانی صحبت می کنند؛ که امثالش هرگز در شونن جامپ هفتگی منتشر نمی شدند». ستوین بلکبرن (Steven Blackburn) از سکرین رنت (Screen Rant) Shy را تحسین کرد و او را مانگایی خواند که کمتر از چیزی که حقش است دیده شده. او همچنین از این که داستان چطور به طوری حرفه ای ضعف ها و ترس های هم قهرمان و هم شهروند را به صورتی که انتشارات دیگر مثل DC Comics و Marvel هنوز موفق به آن نشدند تعریف کرد.

اگر شما نیز به تماشای این اثر علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود جهت دانلود انیمه Shy به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید