نقد و بررسی فیلم Damsel دوشیزه 2024 از نتفلیکس

توسط Alireza

معرفی فیلم Damsel

داستان های زیادی از جوانمردی وجود دارد که در آن شوالیه ی قهرمان، دختری را از تنگنا و مضیقه نجات می دهد اما فیلم دوشیزه، اصلاً یکی از آنها نیست. اینگونه است که فیلم فانتزی مجلل میلی بابی براون آغاز می شود، بنابراین از همان ابتدا می دانیم که دختری وجود خواهد داشت، او در مضیقه خواهد بود و باید خودش را از آن رها کند. سینمایی دوشیزه یک فیلم فانتزی تاریک آمریکایی محصول سال ۲۰۲۴ به کارگردانی خوان کارلوس فرسنادیلو ‏و نویسندگی دن مازو است. میلی بابی براون در نقش پرنسس الودی ایفای نقش می کند، که پیشنهاد ازدواجی ‏را می پذیرد و بعداً متوجه شود که از او برای بازپرداخت بدهی های خانواده سلطنتی استفاده شده است و ‏اکنون باید در حالی که از حملات اژدهایی که در کمین است فرار کند. در این فیلم ری وینستون، نیک ‏رابینسون، شهره آغداشلو، آنجلا باست و رابین رایت نیز ایفای نقش کرده اند.‏

 

نقد و بررسی فیلم Damsel دوشیزه

درآمدی بر داستان فیلم سینمایی Damsel

پس از یک مقدمه کوتاه، با شوالیه هایی که با اژدهای آتش نفس روبرو می شوند، الودی (براون) را می بینیم که قرن ها بعد در سرزمینی دوردست چوب خرد می کند. او و خواهر کوچکترش فلوریا (بروک کارترِ شیرین) در یک جامعه دورافتاده و برفی زندگی می کنند و در شرایط بد و نامساعدی قرار دارند. آنها به فروش پرده های موجود در قلعه خود برای خرید غذا روی آورده اند. اما پس از آن یک پیام آور با نامه ای از راه می رسد که با مهر سلطنتی مهر و موم شده است. ملکه به الودی پیشنهاد می دهد که با جهیزیه ای زیبا عروس پسرش یعنی شاهزاده شود،  «باشد که سرزمین آنها را به شکوفایی باز می گرداند». الودی تمایلی به این ازدواج ندارد، اما مایل است هر کاری که برای کمک به مردمش لازم است انجام دهد.

پدرش (لئونین ری وینستون در نقش لرد بایفورد) می گوید: «می دانم که تو همیشه می خواستی ماجراجویی کنی» و تلاش می کند تا چشم انداز این واقعه را جذاب تر کند. الودی و فلوریا از گرما، فضل و تجمل عمارت ملکه خیره و بهت زده شده اند و از استقبال آنها دلگرم می شوند. به نظر می رسد شاهزاده هنری (نیک رابینسون) همانقدر جذاب است که از شاهزاده های افسانه ای انتظار می رود. مادر او (رابین رایت در نقش ایزابل)، داستان دیگری دارد، بسیار ملوکانه اما دور از دسترس، با خونسردی تلاش دوستی از سوی نامادری الودی یعنی لیدی بایفورد (آنجلا باست) را رد می کند.

 

نقد و بررسی فیلم Damsel دوشیزه

یک جایِ کار بدجوری می لنگد

علی رغم نگرانی های فزاینده لیدی بایفورد مبنی بر اینکه چیزی اشتباه است، عروسی با تمام شکوه و شعف و شرایطی که یک عروسی سلطنتی فانتزی شایسته آن است برگزار می شود. طراحی تولید توسط پاتریک تاتوپولوس و لباس های آماندا مونک در سراسر این جهان فانتزی فوق العاده و درخشان هستند. صحنه عروسی دیدنی است. به لحظاتی که در آن به الودی کمک می شود تا لباس عروس دیدنی اش را بپوشد، دقت کنید. این یک لحظه معمولی برای تغییر زیبایی نیست و اهمیت آن بعداً آشکار خواهد شد.

بعد از عروسی مراسم عجیبی در نزدیکی دهانه یک غار برگزار می شود. شوربختانه درباریان نقاب دارند. ایزابل خنجر خود را روی کف دست های زوج تازه ازدواج کرده می کشد و خون آنها را مخلوط می کند و سپس، معلوم می شود که الودی قرار است برای اژدهای داخل غار قربانی شود و این بخشی از سنتی است که قرن ها که اژدها را از شکار در قلمرو باز می دارد.

 

از دنیای سیندرلا تا قلمروی جان سخت در فیلم سینمایی دوشیزه 2024

و به این ترتیب فیلم دوشیزه، از قلمروی سیندرلا وارد قلمروی ترسناک و اکشن جان سخت، در یک غار ترسناکتر می شود، در حالی که الودی سعی می کند از دست اژدها فرار کند، باز هم با طراحی فوق العاده صحنه ها رو برو هستیم و البته با صدایی بدیع از شهره آغداشلوی خودمان. آن لباس را به یاد می آورید؟ لباسی که ممکن است توسط لوشیوس فاکس (مورگان فریمن در بتمن) طراحی شده باشد، چرا که الودی آن را به یک کیت بقا تبدیل کرده است. او همچنین از مقداری پارچه به عنوان محافظ استفاده می کند و مقدار زیادی از آن را پاره می کند تا آزادی حرکت بیشتری به او بدهد، که همیشه منجر به پارگی های بسیار زشت می شود. الودی همچنین منابعی را به همراه چند جسد از پرنسس های دیگر در غار پیدا می کند. یک دیوار کامل با نام آنها پوشانده شده است؛ نام مردگانی که از فرار ناامید شده بودند. او در آن مسیر کرم های شب تابی را کشف می کند تا به روشنایی راه او کمک کنند.

 

نقد و بررسی فیلم سینمایی Damsel

این بخش از فیلم مانند یک بازی ویدیویی عمل می کند و الودی با موانعی که یکی پس از دیگری با آنها روبرو می شود، دست و پنجه نرم می کند و پیشرفت هایی هم دارد اما کافی نیست. براون برای مدت طولانی در این فیلم تنهاست و در القای ترس و اراده بسیار مؤثر عمل می کند و نقش خود را به خوبی ایفا می کند. برخی از شگفتی های ترسناک به خصوص پس از ورود شخصیت های دیگر به غار، به وجود می آیند. خیلی بد است که این فیلم روی یک صفحه سینما نیست، زیرا تنظیمات فیلم پر از جزئیات فریبنده است که برخی از ضعف های فیلمنامه را تقویت می کنند. با این حال، حتی در صفحه نمایش کوچکتر نیز برداشتی تازه از رهبری زنانه از یک داستان سنتی دارد که شامل کمی پیچ و تاب قدرتمند خواهرانه در پایان فیلم نیز می شود و کاملاً ارزش تماشا را دارد.  البته میک لاسال از نشریه ی سانفرانسیسکو کرونیکل از شخصیت براون انتقاد کرده، اما تعهد او به این نقش را ستوده و نوشته «فیلم می توانست از قایم موشک بازی براون در پشت سنگ ها و نزدیک تر شدن شعله ها کمی بکاهد و کمی بیشتر از گلاویز شدن او با مردمی بگوید که او را در این مخمصه قرار داده اند».

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید