نقد و بررسی سریال لایو اکشن Avatar: The Last Airbender آواتار: آخرین بادافزار

توسط Alireza

معرفی سریال لایو اکشن Avatar: The Last Airbender

اقتباس لایو اکشن نتفلیکس از Avatar: The Last Airbender سفری نفس گیر به دنیایی است که در آن هنرهای رزمی و کنترل عناصر به اشکال هنری و با زیبایی و قدرتی بدیع ادغام می شوند. این سریال فقط بازگویی از انیمیشن محبوب و کلاسیکِ ما نیست. این یک تخیل مجدد است که به اصل داستان ادای احترام می کند در حالی که مسیر منحصر به فرد خود را ترسیم می کند، مسیری که توسط بازیگران درخشان و طراحی تولید خلاقانه هدایت می شود. البته نظرات تا به اینجای کار در مورد سریال آواتار: آخرین بادافزار بسیار متفاوت بوده و در ادامه انتقادات منفی به سریال هم ذکر خواهند شد.

 

نقد و بررسی سریال لایو اکشن Avatar: The Last Airbender آواتار: آخرین بادافزار

طرح اصلی داستان آواتار: آخرین بادافزار

این داستانی است که در دنیایی فانتزی و جنگزده رخ می دهد. صد سال پیش از اکنون، هنگامی که آواتار روکو درگذشت، ارباب آتش، سوزین، فرمانروای ملت آتش، این رویداد غم انگیز را فرصتی برای جنگ با هر سه ملت دیگر دید تا پادشاهی خود را گسترش دهد. اولین اقدام او این بود که دستور دهد که تمام قبایل هوا نسل کشی شوند تا مطمئن شود که آواتار بعدی را نیز از بین خواهد برد. اما بدون اینکه او بداند، آواتار جدید، یک اعجوبه 12 ساله به نام آنگ وجود دارد که پس از فهمیدن مفاهیمِ آواتارِ جدید بودن، از خانه فرار کرده و طی اتفاقی در یک کوه یخ گیر می افتد و تمام دنیا را به این باور می رساند که روح آواتار از این دنیا ناپدید شده است. صد سال بعد، کاتارای جوانِ آب افزار و برادر بزرگترش سوکا، آنگ را می یابند که هنوز در کوه یخ به دام افتاده است و می توانند او را زنده کنند. آنگ پس از اطلاع از جنگی که از دست داده و قتل عام مردمش، سفری را برای تسلط بر هر چهار عنصر، همراه با کاتارا، سوکا و بعداً تاف، یک (خاک) زمین افزار آغاز می کند. آواتار و آخرین بادافزارِ زنده، پُلی است بین دنیای فانی و دنیای ارواح و تنها کسیست که قادر است هر چهار عنصر آب، زمین، باد و آتش را به جای یک عنصر کنترل کند.

در سفرشان، آنها توسط شاهزاده زوکو، پسر ارباب آتش، که توسط پدرش به دلیل صحبت های غیرمعمول از پادشاهی اش تبعید شده، تعقیب می شوند. اوزای به پسرش گفته که تنها در صورتی می تواند به ملت آتش برگردد که آواتار را بگیرد. زوکو که وسواس زیادی برای بازگرداندن اعتبار و افتخار خود دارد، سال هایش را صرف تعقیب آنگ و دوستانش می کند و تلاش می کند تا آنها را دستگیر کند و درس های سخت زیادی را در این مسیر یاد می گیرد. آنگ سرانجام متوجه می شود که چاره ای ندارد جز اینکه به سرعت بر هر چهار عنصر تسلط پیدا کند و قبل از اجرای نقشه جدید ارباب آتش که شامل از بین بردن همه عنصرافزار های زمین است، با او روبرو شود.

 

نقد و بررسی سریال لایو اکشن Avatar: The Last Airbender آواتار: آخرین بادافزار

نقدهای منفی به سریال آواتار: آخرین باد افزار

در مجموعه جدید نتفلیکس، سریال ‏Avatar: The Last Airbender، داستان فانتزی آشنایی که می ‏شناختیم یکنواخت ارائه می شود، هیجان با چیزی رخوت انگیز جایگزین می شود و ماجراجویی داستان خیلی ‏کم بنیه به نظر می رسد. اصلاً هدف این اقتباس لایو اکشن چیست؟ هشت قسمت و هشت ساعت کسل ‏کننده، هنوز جواب این سوال را نمی دانم. آیا سرویس های استریم آنقدر از نظر خلاقایت ورشکسته شده اند ‏که می توانند صرفاً مواد قدیمی را بازیافت (و نابود)‏ کنند تا ساعت های زیادی مخاطبانشان را گول بزنند؟ کار این ‏نوع داستان ها این است که ما را به دنیاهای جدید یا آنهایی که آینه جامعه ما هستند منتقل کنند تا به ما ‏سرگرمی یا بینش ارائه دهند. اما اقتباس های ناجور مانند ‏Avatar: The Last Airbender‏ (2024)، لذت ‏تماشای نمایش ها، گوش دادن به داستان ها و تجربه لذت های بصری تخیلی را از بین می برد. برای روشن ‏کردن قضیه، باید بگویم که نمی توان بر روی هیچ چیز در این مجموعه برچسب تخیلی گذاشت. این سریال ‏یک سرقت ادبی است و تنها باید در آن جلوه های ویژه درجه 2 تماشا کنیم.‏

 

انتظاری که ما از مجموعه آواتار: آخرین باد افزار داشتیم

سریال های این چنینی که ما را به مکان های جادویی مختلف می برند، باید حس کنجکاوی ما را هم برانگیخته و هم ارضا کنند. با این حال، خود سازندگان نسبت به جهان و شخصیت هایی که خلق کرده اند بدون ذره ای کنجکاوی و احساس هستند. مکان هایی مانند اوماشو، جزیره کیوشی و محل سکونت قبیله آب به سادگی به عنوان پس زمینه ای زشت برای انفجارهایی که چشمان شما را آزار می دهند استفاده شده است. مردمی که در این مکان ها زندگی می کنند فقط انگلیسی صحبت می کنند. علاوه بر این، این افراد به اندازه سیاهی لشگر های گرافیکی بی نام و نشان و یکبار مصرف به نظر می رسند. عوامل سریال آواتار: آخرین باد افزار علاقه ای به عمق بخشیدن به تنظیمات خود یا پر کردن آنها با خلاقیت نداشته اند. مزایای تماشای این سریال پیش پا افتاده و تقریباً طاقت فرسا هستند. عوامل پشت دوربین تمام تلاش خود را صرف ساختن موجودات کامپیوتری می کنند، به طوری که فراموش می کنند بر روی چیزهای ضروری مثل توسعه داستان و شکل دادن به شخصیت ها تمرکز کنند.

 

نقد های مثبت به سریال Avatar: The Last Airbender

در حالی که سریال عمیق‌تر به فرآیند خلاقانه داستان آواتار: آخرین بادافزار می‌پردازد، آلبرت کیم، شورانر برنامه، چالش‌ها و مسئولیت‌های ذاتی در اقتباس از چنین فرنچایز دوست‌داشتنی را منعکس می‌کند. کیم و تیمش با آگاهی دقیق از انتظارات طرفداران و تعهد به احترام به روح اصلی سریال، پیچیدگی‌های تولید را با دقت و فداکاری دقیق دنبال می‌کنند. در پی خروج خالقان اصلی مایکل دانته دی مارتینو و برایان کونیتزکو از پروژه، کیم به سنگینیِ میراث آنها و اهمیت وفادار ماندن به اصل دیدگاه خود اذعان می کند. علی‌رغم چالش‌ها، کیم بر تعهد خود برای ارائه یک اقتباس وفادار که ضمن ترسیم قلمرو جدید به منبع مورد علاقه، ادای احترام می‌کند، ثابت قدم است.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Avatar: The Last Airbender بدون سانسور به وبسایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید