نقد و بررسی انیمه Dead Mount Death Play سوار مرده بازی مرگ

دد مونت دث پلی

توسط Alireza

سیر پیدایش انیمه Dead Mount Death Play

این اثر یک سری مانگای ژاپنی نوشته ریوگو ناریتا (Ryōgo Narita) و نقش زده شده توسط شینتا فوجیموتو (Shinta Fujimoto) می باشد. انتشار خود را در اکتبر 2017 تحت حق پرینت یانگ گانگان (Young Gangan) سکور انکیس (Square Enix) آغاز کرد. تا نوامبر سال 2023 بخش های جدای این سری در دوازده جلد تانکوبون جمع آوری شدند و ین پرس (Yen Press) باقی آن ها را هم زمان با نسخه ژاپنی به زبان انگلیسی منتشر می کند. ساخت یک نسخه سریال انیمه تلوزیونی در 15 نوامبر 2022 اعلام شد. این انیمه تولید استودیو انیمیشن گیک تویز (Geek Toys) با کارگردانی مانابو اونو (Manabu Ono) در نیمه اول و یوشیهیرو ساتسوما (Yoshihiro Satsuma) در نیمه دوم همراه بوده و نمایشنامه هایش را اونو به همراه یوکیه سوگاوارا (Yukie Sugawara) و یوریکو تومیتا (Yoriko Tomita) تهیه کرده اند. طراحی شخصیت ها را هیساشی آبه (Hisashi Abe) بر عهده گرفته و موسیقی اثر را اف ام اف (F.M.F)، گروهی متشکل از یوکی نارا (Yūki Nara)، ابا (Eba) و کانا اوتاتانه (Kana Utatane) تامین کردند. آهنگ تیتراژ آغازین نخستین نیمه انیمه «نرو» اثر هییراگی کیرای (Hiiragi Kirai) و با صدای Sou است و تیتراژ پایانی اش «ایولیت» (Iolite) اثر اینوری میناسه (Inori Minase) است. آهنگ تیتراژ آغازین نیمه دوم Scrap Art مجددا توسط اینوری میناسه بوده و آهنگ تیتراژ پایانی نیمه دوم «امید» (Hope) ساخت یووما ایچیدا (Yuuma Ichida) می باشد. در همایش انیمه نیویورک سیتی (Anime NYC) 2022 کرانچی رول (Crunchyroll) اعلام کرد که سریال را مجوزدهی کرده است.

 

چکیده داستان انیمه Dead Mount Death Play

در دنیایی دیگر، قهرمانی به نام سر شاگروا ادیث لوگرید (Sir Shagrua Edith Lugrid) قرار است ساحری قدرتمند به نام خدای جنازه (Corpse God) را به قتل برساند؛ اما خدای جنازه از مهارت جادویی خاصی استفاده می کند تا خود را در دنیایی دیگر تناسخ دهد. او خود را در شینجوکوی (Shinjuku) عصر حاضر در بدن پسری به نام پلکا شینویاما (Polka Shinoyama) می یابد که در همان لحظه گلویش توسط یک آدم کل بریده شده بود. او که فکر می کند این دنیای جدید می تواند زندگی آرامش بخشی که در زندگی پیشینش می خواست را به او بدهد هویت پلکا را می گیرد و به زودی خود را در دنیای زیرزمینی شینجوکو جای می دهد. او در مسیر عادت کردنش به بدن فیزیکی جدیدش توسط گروه های مختلفی که با عوامل ماوراء طبیعی سر و کار دارند هدف قرار می گیرد. در بین آن ها دختری دبیرستانی به اسم میساکی ساکیمیا (Misaki Sakimiya) است که می تواند ارواح را ببیند و از همان لحظه اولی که یکدیگر را می بینند دنبال ریختن خون اوست. او سعی می کند از این وضعیت جدید که گروه های ناشناخته به دنبال کشتنش هستند سر در بیاورد که در نهایت تاکومی کورویا (Takumi Kuruya)، یک پیمان کار که در نظارت و هک کردن ماهر است و لیسا کوراکی (Lisa Kuraki) که یک رئیس تبهکار فعال خارج از شینجوکو است را ملاقات می کند. در کنار این دو و یاران غیرمنتظره دیگر، پلکا دلش را به دریا می زند تا حقیقت تناسخش و سرنوشتی که در این دنیا که هم اکنون در آن زندگی می کند در انتظارش است را برملا کند.

 

بازخورد مخاطب

ریچارد اینزبیس (Richard Eisenbeis) از سایت شبکه خبری انیمه (Anime News Network) در دیدگاه خود از انیمه می نویسد: «گرچه داستان های ایسکای به ندرت خوب از آب در می آیند، در Death Mount Dead Play داستان بسیار کمیاب تر ایسکای برعکس را داریم. به جای این که کسی از دنیای ما در یک دنیای تخیلی تناسخ پیدا کند، شخصی از یک دنیای تخیلی به دنیای ما تناسخ پیدا می کند. پلکا می تواند به یک سری از خاطرات بدن جدیدش دسترسی داشته باشد، از قبیل نامش و این که چگونه ژاپنی صحبت کند اما خاطرات پرجزئیات تر مثل این که میساکی را از کجا می شناسد اصلا برای او واضح نیستند. و گرچه به جادو دسترسی دارد، بدن جدیدش از نظر فیزیکی نسبتا ضعیف است و دنیای ژاپن مدرن از نظر روح و ارواح برای تقویت کردنش کم دارد…. خب، البته مگر اینکه در جایی باشد که تعداد زیادی انسان با اتفاقات خشن مرده باشند. در هر صورت، داستان را کاملا سرگرم کننده یافتم. از آن جایی که مانگای اصلی از ذهن ریوگو ناریتا، مرد پشت «دورارارا!!» (Durarara!!) و «Fate/strange Fake» می آید برای این اثر وی نیز امید های بالایی دارم.

اگر اعضایی مملو از شخصیت های دیوانه با ترکیبی از داستان های کمدی و جدی دستگیرم شود قطعا خوشحال خواهم شد.» جیمز بکت (James Beckett) از همان سایت نیز می نویسد: «خوش گذرانی آبگوشتی شاید بهترین اصطلاح برای توصیف جذبه این انیمه باشد که آن قدر در خشونت افراطی هیجانی و شخصیت های زیاده رویش غرق است که باعث می شود قسم بخورید دارید خاطرات آینده (Future Diary) ده سال پیش را از نو می بینید. می توان گفت، این انیمه داستان همیشگی شخصیت اصلی که در دنیایی دیگر قدرت های خداگونه دارد را می گیرد و به او چیزی می دهد که بیشتر این انیمه های دیگر کم دارند: یک خط داستانی خوب و فعال با چالش های واقعی که بتوانند مخاطب را درگیر خود کنند.» ربکا سیلورمن (Rebecca Silverman) اضافه می کند: «این که انیمه از نظر بصری خوب است نیز به همه چیز کمک می کند.

اگر طرفدار ژانر gore (رسانه هایی که صحنه های خشونت آمیز و دلخراش را بدون سانسور و ساده سازی به تصویر می کشند) نیستید، ممکن است برایتان مشکل باشد چراکه گرچه عناصرش خیلی شدید حضور ندارند، هستند. به طور مثال گلوی بریده شده پلکا در بیشتر صحنه های قسمت اول دیده می شود. استفاده خوبی از تاریکی علیه نور هست، که اولی در تمام صحنه های مبارزه هست و دومی هنگامی که نبرد به اتمام می رسد صحنه را به خود اختصاص می دهد؛ و این در هر دو دنیا هست. همچنین جالب است که در این داستان چشم خبیث (Evil Eye) را چیز بدی می دانند؛ چراکه در داستان های دیگر این قدرت را «بینش دوم» یا «بینش روح» می نامند. فقط توانایی دیدن ارواح مردگان و دیگر روح هاست. اطلاعاتی راجع به این که چرا تحریف شده می گیریم، اما باز قرار دادنش در داستان تصمیم جالب و سنجیده ایست و چیزهای زیادی درباره این که چطور احتمال دارد پلکا قدرت هایش را کاملا اشتباه و بد ببیند می گوید».

اگر شما نیز به این اثر علاقه پیدا کردید از شما دعوت می شود جهت تماشای انیمه Dead Mount Death Play به سایت انیمه لیست مراجعه کنید.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید