نقد و بررسی فیلم چینی Full River Red رودخانه سرخ 2023

توسط Alireza

معرفی فیلم Full River Red

اگر فقط روی خود فیلم تمرکز کنیم، ممکن است بلافاصله کمدی جاسوسی سرگیجه آور چینی یعنی فیلم Full River Red  را به عنوان تبلیغات مورد تایید دولت چین نبینید. نشانه هایی هم در خودِ فیلم و هم در مورد آن وجود دارد، به ویژه اینکه فیلم سینمایی رودخانه سرخ توسط ژانگ ییمو (کارگردان فیلم های قهرمان و دیوار بزرگ) کارگردانی شد که اخیراً دومین مراسم المپیک خود را در پکن کارگردانی کرد. (و در سال 2014 نیز به دلیل نقض سیاست تک فرزندی چین بین 615000 دلار تا 1.2 میلیون دلار جریمه شد که علناً به خاطر آن عذرخواهی کرد.)

 

پیش درآمدی بر فیلم رودخانه سرخ

اما این فیلم که بیشترین درآمد را در میان اکران های سال نوی شمسی-قمری چینِ امسال دارد، یک کمدی مهیج درباره هزارتوی توطئه در سلسله سونگ (حدود قرن سیزدهم) است. گروهی متشکل از نگهبانان، درباریان و خبرچین ها، یکدیگر را به قتل یک دیپلمات منطقه ی جین و دزدیدن پیامی که برای صدراعظم چین هوی (لی جیاین)، رهبر بیمار و پارانوئیدشان فرستاده شده بود، متهم می کنند. پایان دراماتیک هشیارکننده ای که شاهد آن بودیم، فیلم را به سمت و سویی نگران کننده می برد، به ویژه به سوی یادبود سرودی که از «شرم ملی»، «سرزمین گمشده» و دشمنانی که در آن سوی کوه های هلان (Jurchen، از منچوری داخلی امروزی) در کمین هستند، می خواند. این پایان تند و تیز، سایه بزرگی بر رویدادهای قبلی فیلم می اندازد، اما اساساً تغییری اساسی در محتوای کار ایجاد نمی  کند یا واقعاً از کمدی سیاه قبلی کارگردان، که تمایل به قباحت، بی حرمتی و نشاط انگیزی دارد، کم نمی کند. شایان ذکر است که در سال 2009، ژانگ فیلم Blood Simple را بازسازی کرد، اولین فیلم نئو نوآر گزنده ی برادران کوئن در سال 1984، آن هم به عنوان یک مدل ساختگی و کمدی نوآر به نام یک زن، یک اسلحه و یک مغازه نودل. اما فیلم Full River Red برای مدتی از فیلم نسبتاً سرراست داستان خود را پیش می برد اما اغلب آن غیر قابل پیش بینی و طاقت فرسا است.

 

بررسی روند داستان فیلم چینی Full River Red

در جایی از فیلم یک متن روی صفحه، کین را به عنوان یک خائن معرفی می کند، زیرا او قبلاً ژنرالی بسیار محترم یعنی یو فی را اعدام کرده بود. قتل یوه دغدغه اصلی فیلم Full River Red نیست و البته شخصیت قاتل او، یعنی کین هم نیست، اگرچه تأثیر اضطراب او در فیلم نفوذ می کند. پس از اینکه جسد یک دیپلمات از جین که با چاقو کشته شده پیدا می شود، «کین» به افرادش مأموریت می دهد تا گروهی از مظنونان را جمع آوری کنند و از میان آن ها یک گوسفند قربانی حقیر را انتخاب کند. سرجوخه ژانگ دا (شن تنگ) به معنای واقعی کلمه بد شانسی می آورد و متأسفانه همین امر او را مورد توجه کین قرار می دهد. ژانگ دا به سرعت نقشه ای درگیر برای مخفی کردن نامه ای محرمانه سر هم می کند. کین هم به ژانگ دا پیشنهادی دو سر باخت می دهد: «دو ساعت وقت داری تا یا نامه را پیدا کنی یا اعدام شی». ژانگ دا تقریباً در هر دو صورت اعدام خواهد شد و او این را خوب می داند. او در طول تحقیقات خود چندین نفر دیگر را درگیر می کند، از مشاوران کین هوی گرفته تا یک سوارکار رده پایین به نام لیو شی (یو آیلی). تمام کسانی که ژانگ دا با آنها ملاقات می کند، نقشه ها و انگیزه های پنهانی دارند، حتی معاون فرمانده گارد سان جون (جکسون یی) که متشخص و دلسوز است. آن ها به هر حال وظیفه خود را انجام می دهند، ابتدا بازجویی می کنند، سپس در گفت وگوهای تند و سریع به پر و پای یکدیگر می پیچند و در نهایت، مشخص می شود که توطئه ای که به نظر می رسد ژانگ دا از هیچ و پوچ ساخته یا به اندازه کافی حقیقت دارد یا اساساً در طول جست وجوی او به وجود آمده است.

 

فراز و نشیب های امواج فیلم رودخانه سرخ

فیلم سینمایی Full River Red بارها در طول داستانش متوقف می شود و با ریتمی بلند و فیلسوفانه دوباره پر از هیجان می شود. رگبار گفت وگوهایی پویا و تنش زا در مسیر مرگ های ناگهانی قرار می گیرد، موضوعاتی که توسط قلدرهای ناتوانِ داستان و افرادی که از ترس مدام عرق می ریزند،  روبروی چشمان شما رد و بدل می شوند. گروهی قوی از شخصیت های فرعی معمولاً مورد اتهام قرار می گیرند و سپس ورق را به ضرر دیگری بر می گردانند، موضوعی که می تواند باعث سردرگمی شما شود. با این حال، چند دقیقه کمدی تند و یک طرح معماییِ دائماً در حال تشدید، تضمین می کند که جدیدترین اثر ژانگ هرگز سرعت روایتش را کاهش نمی دهد و آنقدر داستان را پس و پیش نمی کند که احساس یکنواختی کنید. شخصیت ها حول مرزهای استقلال و نفوذ خود می رقصند، زیرا همه اطرافیانشان یا در حال مرگ هستند یا انگشت اتهام به سویشان نشانه رفته.

 

دوربین ها در راهرو های قلعه به معنای واقعی جولان می دهند

کافیست فقط تریلر فیلم را تماشا کنید تا ببینید که دوربین ها به صورت فانتزی مانند هواپیماهای بدون سرنشین با ترکیب بندی تصاویر سورئال کاسه ی داغ تر از آش شده و به صحنه های بینابینی انسجامی دراماتیک می بخشند؛ تصاویر همان طوری که هستند اغراق آمیزند اما با الصاقِ یک گروه کر موسیقی که آوازهای هیپ هاپ را با سازهای سبک اپرای پکن ترکیب می کند، رنگ و بوی عجیبی به فضاها می بخشند. متأسفانه، در نسخه ای از فیلم که برای بررسی تماشا کردم، اشعار به انگلیسی ترجمه نشده بود. اما تأثیر موسیقی هان هونگ هنوز به وضوح تند و تیز حس می شد، مانند زمانی که خواننده و راوی خوش بینِ داستان، درست قبل از اینکه ژانگ یک جفت سرباز را در حالی که بدنی آویزان را از تیرهای سقفی باز می کنند نشان دهد، با یک بیت کوتاه چینی به صحنه پایان می دهد. دالان های دربار در سینمایی Full River Red باریک و به اندازه تارهای یک عنکبوت باریک هستند، اما باز هم به خوبی توسط ژانگ و همکارانش، به خوبی نشان داده می شوند و گویا راهنمای شما در فیلم هستند. با این حال، نادیده گرفتن نیروی دراماتیک داستان و سیگنال های تحریک آمیز در اوج هیجاناتِ فیلم دشوار است. این به بینندگان بستگی دارد که تصمیم بگیرند که آیا فیلم رودخانه سرخ در تأیید شعارهای ملی گرایانه، همانطور که برخی از منتقدان قبلاً به آن گیر داده اند، دلخراش است یا نه. تمایل ژانگ به طنز یگانه و شبیه به چوبه ی  دار برادران کوئن نیز احتمالاً برخی از بینندگان را قبل از اینکه وارد بطن داستان شویم، با فیلم بیگانه خواهد کرد. اما هم سبک و هم عناصر داستان هنوز عمدی و بی رحمانه مؤثر هستند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم Full River Red به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن با زیرنویس فارسی و بدون سانسور لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید