نقد و بررسی سریال Shogun شوگون 2024

توسط Alireza

معرفی سریال Shogun

مینی سریال شوگون، یک تلاش هالیوودی است که از ابتدا یک موضع دفاعی اتخاذ می کند. این مجموعه، اقتباسی ده قسمتی از رمان سنگین جیمز کلاول در سال 1975 است و یک ملوان انگلیسی را به ژاپن قرن هفدهم می فرستد، جایی که او راه و رسم سامورایی در پیش گرفته و مدارج آن را طی می کند. تولید سریال که شش سال پیش با وعده هایی پر از حساسیت  مدرن اعلام شد، با هدف مشورت با کارشناسان فرهنگ فئودال ژاپن و بازیگران عمدتاً ژاپنی، بر خلاف اقتباس های قبلی که از زیرنویس کردن دیالوگ های ژاپنی غفلت می کردند، شروع شد. این تلاش ها با هدف تمایز سریال شوگون از آثار گذشته ای بود که زیبایی شناسی آسیایی و ژاپنی را به عنوان یک نمایش صرف در نظر می گرفت و در عین حال عمق و حضور مردم آسیا را نادیده می گرفت.

 

نقد و بررسی سریال Shogun شوگون 2024

طرح داستان سریال شوگون

شوگون، داستان تلاقی دو مرد جاه طلب از جهان و فرهنگ های مختلف و یک سامورایی زن مرموز را دنبال می کند؛ داستان جان بلکتورن را دنبال خواهیم کرد، یک ملوان انگلیسی ریسک پذیر که در نهایت در ژاپن مستقر می شود، سرزمینی که فرهنگ ناآشنایش در نهایت، او را دوباره برای خود تعریف می کند؛ ارباب توراناگا را خواهیم دید، یک فرد زیرک، یک دایمیویِ قدرتمند، کسی که در تقابل با رقبای خطرناک و سیاسی خود باید اراده ی خود را اثبات کند و البته بانو ماریکو، زنی با مهارت های بسیار ارزشمند، اما روابط خانوادگی مورد دار، کسی که باید ارزش و وفاداری خود را ثابت کند. شوگونِ کلاول نسخه ای تخیلی از رویدادها و تاریخ واقعی است. شخصیت بلکتورن بر اساس دریانورد تاریخی انگلیسی ویلیام آدامز استوار است که در ژاپن به یک سامورایی تبدیل شد و تحت فرمان قدرتمندترین دایمیو و بعداً بنیانگذار و اولین شوگون توکوگاوای ژاپن، توکوگاوا ایه یاسو، که زندگی و سلطنتش از سال 1543 تا 1616 طول کشید، بود؛ شخصیت شوگون توراناگا بر اساس او ساخته شده است.

 

نقد و بررسی سریال Shogun شوگون 2024

بررسی روند ساخت سریال شوگان

شبکه اف ایکس در طول تور مطبوعاتی تابستانی انجمن منتقدان تلویزیونی در آگوست 2018، اعلام کرد که اقتباس جدیدی از رمان شوکون که در سال 1975 توسط جیمز کلاول به نگارش در آمده بود، خواهد ساخت و به گروه تولید شبکه سفارش تولید مستقیم و تبدیل آن به سریال را داده است. انتظارِ آن می رفت که تهیه کنندگان اجرایی شامل اندرو مک دونالد، آلون رایش، مایکل دی لوکا، میکالا کلاول، تیم ون پتن، یوجین کلی و رونان بنت باشند. ریچل بنت به عنوان ناظر تهیه کننده، تام وینچستر به عنوان تهیه کننده، جورجینا پوپ به عنوان تهیه کننده مشترک و اریکو میاگاوا به عنوان دستیار تهیه کننده منصوب شده اند. پتن نیز کارگردانی این سریال را بر عهده داشته و بنت نیز نویسندگی را بر عهده خواهد داشت.

 

نقد و بررسی سریال Shogun

در حالی که سریال در ابتدا شخصیت بلکتورن (کوسمو جارویس) را دنبال می کند، به سرعت چشم انداز خود را گسترش می دهد. بلکتورن، یک پروتستان سرسخت، به دنبال رسیدن به ژاپن برای رقابت با بازرگانان پرتغالی است، اما پس از پهلوگیری در ساحل ژاپن، خود را درگیر جنگ قدرت ارباب توراناگا (هیرویوکی سانادا) و دیگر حکومتی هایی می بیند که برای کنترل ژاپن با هم رقابت می کنند. با تغییر اتحادها و تضاد جاه طلبی ها، سریال به موضوعات انگیزه های پنهان و شکاف های فرهنگی می پردازد.

پیچیدگی روایی و عمق موضوعی سریال شوگان ممکن است جذابیت سریال بازی تاج و تخت را بازتاب کند، با این حال این فیلم نیز در تمایلی که اثبات شده به دنبال ساختن جهانی پیچیده و ارائه خشونت گرافیکی است. با تمام این تفاسیر، برخلاف سریال بازی تاج و تخت، «شوگان» به دلیل پویایی شخصیت های کمتر توسعه یافته و فقدان طنین احساسی، تلاش می کند تا مخاطبان را به طور کامل و از روش دیگری درگیر کند. در حالی که ارباب توراناگا و ماریکو برای جلوگیری از عیب پوشی فرهنگی به شخصیت های اصلی تبدیل می شوند، شخصیت های محدودی  که برای آنها در نظر گرفته شده، تأثیر دراماتیک آنها را محدود می کند و بینندگان را در حسرت عمق و ارتباط بیشتر می گذارد.

در سایت جمع آوری نقد Rotten Tomatoes، 100% از 45 منتقد به سریال نقد مثبت دادند. اجماع منتقدان این وب سایت، می گوید: «شوگون از لحاظ بصری مجلل است و غنی از حقایق فرهنگی است، این سریال یک تجسم مجدد حماسی است که از نسخه اصلی خود نیز پیشی می گیرد.» در وب سایت متاکریتیک، این سریال بر اساس نقد 33 منتقد، میانگین وزنی امتیاز 83 از 100 را دارد که نشان این سریال با تحسین جهانی روبرو است. در نهایت، سریال شوگون بیشتر شبیه یک کاردستیِ جذاب است تا یک سریال جذاب. تمرکز آن بر فتنه های سیاسی، توسعه شخصیت ها را تحت الشعاع قرار می دهد و بینندگان را به سرمایه گذاری احساسی بیشتری دعوت می کند. در حالی که سریال دارای سکانس های بصری و اکشن چشمگیر است، ناتوانی آن در ایجاد تعادل بین روایت بزرگ و درام انسانی صمیمی از تأثیر کلی آن می کاهد.

 

بازیگران اصلی، شخصیت های خیالی و تاریخی در سریال Shogun

در این سریال هیرویوکی سانادا در نقش لرد یوشی توراناگا، توکوگاوا ایه یاسو (1543-1616) را بازآفرینی می کند، کوسمو جارویس در نقش ملوان جان بلکتورن، ویلیام آدامز (1564-1620) را باز آفرینی کرده، آنا ساوای در نقش تودا ماریکو، شخصیت تاریخی هوسکاوا گراسیا (1563–1600) را بازپرداخت می کند، تادانوبو آسانو در نقش کاشیگی یابوشیگه، هوندا ماسانوبو (1538–1616) را باز می آفریند. تاکهیرو هیرا در نقش ایشیدو کازوناری ایشیدا میتسوناری (1559–1600)؛ تامی باستو در نقش پدر مارتین آلویتو و فومی نیکایدو در نقش اوچیبا نو کاتا را باز آفرینی می کنند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Shogun با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تمکاشای ان بدون سانسور لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید