نقد و بررسی سریال Silo‏ سیلو 2023

توسط Alireza

معرفی سریال Silo

چیزی نسبتاً ترسناک در مورد ساختار سریال سیلو وجود دارد، سریالی که در دنیای کم نور زیرزمینی ساخته ‏شده و در آن قتل و جسد شروع به انباشته شدن می کنند. برخی از اینها عمدی اتفاق می افتند تا در مقابل ‏زیبایی دنیایی که ظاهراً در بیرون در انتظار است، تناقض ایجاد شود. سریال سیلو تا جایی که می تواند از ‏فضاهای محدودی که زندگی روزمره شخصیت ها در آن می گذرد و تب و تاب اجرای فرگوسن را تعریف می کند، ‏موارد جذاب بیرون می کشد. اتاق هایی که در آن زندگی می کنند به خودی خود تنگ نیستند، اما این حس ‏وجود دارد که همه چیز در اطراف همه آنها شروع به فشرده شدن کرده است. ‏

 

نقد و بررسی سریال Silo‏ سیلو 2023

درآمدی بر داستان سریال سیلو

برای شخصیت های سریال Silo از Apple TV+‎، زندگی با عدم اطمینان بسیاری تعریف شده است. این سریال که از سری کتاب هایی به همین نام نوشته هیو هاوی اقتباس شده است، ما را در آینده ای دیستوپیایی به اعماق زمین می برد که در آن به هزاران نفر از ساکنان گفته می شود که جهان بالا قابل سکونت نیست و رفتن به آنجا به معنای مرگ است. شک و تردید در مورد این واقعیت از همان ابتدا شکل گرفته است، هر بحثی در مورد گذشته نه تنها اهانت محسوب می شود، بلکه به شدت جرم انگاری می شود. اگر کسی حتی بگوید که می خواهد خودش برود دنیای بیرون را ببیند، متعاقباً مجبور به انجام این کار می شود و رها می شود تا به تنهایی هلاک شود. همه اینها ابتدا از چشم زوجی که در تلاش برای داشتن فرزند هستند دیده می شود. آلیسون (راشیدا جونز) در فناوری اطلاعات کار می کند در حالی که هولستون (دیوید اویلوو) کلانتر کل سیلو است. هنگامی که آنها اطلاعاتی را کشف می کنند که قرار نبوده آنها را دریافت کنند، به همه چیزهایی که به آنها گفته شده، شک می کنند. با این حال، به جای اینکه سریال آن داده ها را دنبال کند، در حالی که آنها شروع به جمع آوری آن ها کرده اند و قوانین حاکم بر زندگی آنها به چالش کشیده خواهد شد، سریال دنده عوض می کند تا ما را به سفر دیگری ببرد. داستان به دست مهندس ژولیت، با بازی ربکا فرگوسن، می افتد تا حقیقت را در زمانی که کسی انتظار ندارد پیدا کند.

 

نقد و بررسی سریال Silo‏ سیلو 2023

بررسی شخصیت ها و روند داستانی سریال Silo

این اساساً همه چیزهایی است که باید در مورد داستان مورد بحث قرار گیرند؛ در ده قسمت از این فصل اول سریال سیلو، تاریکی در هر گوشه منتظر ماست. این همان چیزی است که در ابتدا ژولیت را وادار می کند تا به دنبال حقیقت برود. او ضایعه عظیمی را متحمل می شود که درد آن با دروغی که در مورد آنچه اتفاق افتاده به او گفته شده، تشدید می شود. هنگامی که وجود شکننده هزاران ساکن به زودی از هم پاشیده شود، این فریب کاری یک از هزار محسوب می شود.

اگرچه بعضی قسمت ها می توانند این حس را القا کنند که در حال به درازا کشیده شدن هستند،  اما این سریال ما را با لحظات کوچکش به اندازه لحظات بزرگی که کم اتفاق می افتند، به این دنیا می کشاند. ما می بینیم که چگونه این جامعه زیرزمینی با ژولیت طبقه بندی شده است و آنهایی که در سطوح پایین تر قرار دارند، همگی کمتر دیده می شوند و این در حالی است که فرضیه داستان، کل ساکنین سیلو را در حال کارکردن نگه می دارد تا زندگی خود را برای تعمیر منبع انرژیشان، همانطور که در یکی از سکانس های هیجان انگیز مجموعه می بینیم، به خطر بیندازند. این سریال شباهت هایی به فیلمی مانند Snowpiercer دارد، فقط داستان آن کمی متفاوت است و سکانس های بصری پویاتری دارد. با این اوصاف، در حالی که سریال Silo در دیالوگ هایش که مضامین و ایده هایش را بیان می کند، بسیار بی پرده است، جزئیات ایفای نقش ها و طراحی ها چیزهای تکان دهنده تری را به ما نشان می دهند.

 

در سریال سیلو بیشتر از آنکه هدف مهم باشد، مسیر رسیدن به هدف مهم است

مشاهده شخصیت ها در حالی که به ستاره هایی که نمی توانند درک کنند، نگاه می کنند یا قبل از پایانی که می دانند در راه است، یک وعده غذایی را با هم تقسیم می کنند، لحن تلخی را به همراه دارد که به خوبی به سریال می آید. رمز و راز، اگرچه همیشه در این داستان دارد، اما اهمیت کمتری نسبت به این دارد که چگونه این شخصیت ها پس از نابودی فرضی دنیایی که ما می شناسیم، زندگی دیگری را برای خود رقم زده اند. از پلکان مارپیچی که زندگی آنها را اداره می کند تا پورتال کوچکی که آنها رو به دنیای بیرون دارند، طراحی تولید سیلو عملاً مینیمالیست و در عین حال مؤثر است.

 

تأثیر ربکا فرگوسن در سریال Silo

با این حال، هیچ یک از اینها بدون پیشروی فرگوسن به این اندازه تاثیرگذار نخواهد بود. انبوهی از بازیگران قدرتمند دیگر وجود دارند که ما آنها را می شناسیم، اما این عملکرد اوست که هسته عاطفی سریال سیلو را فراهم می کند. ژولیت اغلب هاج و واج است و با دروغ هایی روبه رو می شود که در طول نسل ها ریشه دوانده اند، با این حال وقتی ادامه می دهد این احساس تاثیر بیشتری دارد. فرگوسن ثابت می کند که او همیشه بیش از این که وظیفه اش را انجام دهد، می داند که چه زمانی باید با دقت قدم بردارد و از عقلش برای بیرون کشیدن حقایق عمیق تر استفاده کند. عملکرد او در بعضی جاها آنقدر پر زرق و برق نیست، اما در واقع آن را به یاد ماندنی تر می کند. در مقابل شخصیت های شروری که در داستان وجود دارند و می دانیم کمی اغراق آمیز هستند، او جاذبه ای کم رنگ به ارمغان می آورد که به عنوان نیروی پیشران مورد نیاز نمایش عمل می کند. با تمام تشریفات و قوانینی که سیلو می تواند گرفتار آن شود، این اوست که به آن انسانیت بیشتری می بخشد. حتی یک نگاه آرام از او و یا یک سرکشی از او در یکی از چشمگیرترین صحنه های داستان، همگی به یک اندازه مؤثر هستند.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Silo با زیرنویس فارسی به وب سایت انیمه لیست مراجعه کرده و از تماشای آن بدون سانسور لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید