نقد و بررسی انیمه Summertime Render ارائه تابستانی

Summer Time Rendering

توسط Alireza

نگاهی کلی به انیمه Summer-time Rendering

انیمه‌ی Summer-time Rendering اقتباسی از مانگای یاسوکی تاناکا به همین اسمه. این انیمه‌ی علمی تخیلی میخکوب کننده، بازتابی از سفرهای هوشمندانه در زمان انیمه  Steins;Gate، ترس نهفته در انیمه  The Promised Neverland و درامی مثل Locke & Key عه، که در نتیجه یه انیمه‌ی منحصر به فرد با معمایی پر از پیچ و تاب و کاراکترهایی بی‌نظیر به وجود آورده. رمز و راز داستان دور و بر محل زندگی شینپی و نیروهای ماورائی عجیب و غریب می‌گذره که در طی 25 قسمت داستان رو با یه پایان رضایت بخش تموم می‌کنه و سوالی برای بیننده باقی نمیذاره.

انیمه‌ی Summer-time Rendering همیشه با دقت عناصر و پیچ و تاب‌های جدیدی به داستان اضافه می‌کنه که بدون شک باعث تعجبتون میشه. هر قسمت جدید نوید یه چیز غیر منتظره‌ رو میده و بخاطر دقیق بودن نحوه ارائه‌ی پیچیدگی‌ها و آشکارسازی‌های زیاد داستان، هر لحظه از داستان انگار برنامه ریزی شده و هدفمنده.

هیچ بخشی از داستان این حس رو القا نمی‌کنه که برای بیرون کشیدن قهرمان از خطر یا فرار ویلن توی لحظه‌ی آخر برنامه ریزی شده، حتی اگه همچین اتفاقی در حال رخ دادن باشه. با وجود انبوهی از لایه‌ها در داستان، انیمه Summer-time Rendering تونسته از هر عنصر و کاراکتر داستانش یه چیز فوق‌العاده به وجود بیاره که من به شخصه تا حالا ندیده بودم.

 

نقد و بررسی انیمه Summertime Render ارائه تابستانی

خلاصه‌ای از داستان انیمه‌ی Summer-time Rendering

بعد از مرگ والدینش، شینپی آجیرو میره که با خانواده‌ی کوفونه و دوتا دختراشون، اوشیو و میو، توی جزیره هیتوگاشیما زندگی کنه. گرچه بعدها برای تحصیل در توکیو راهشو از اونا جدا می‌کنه و میره. اما بعد از دو سال برمیگرده تا توی مراسم تشییع جنازه‌ی دوست دوران کودکیش، کراشش، و به نوعی خواهر خوانده‌اش، اوشیو، شرکت کنه.

به شینپی گفته شده  بود که اوشیو حین نجات دادن یه دختر کوچیک توی دریا غرق شده اما توی مراسم خبرایی به گوشش میرسه که دور گردن اوشیو کبودی و علائم خفه شدگی پیدا شده. شینپی شک می‌کنه که نکنه یوشیو کشته شده باشه و با میو پی قضیه رو می‌گیره.

شینپی با شکی که داشت، وقایع اخیر جزیره رو بررسی می‌کنه، اما حوادث عجیب و غریبی مثل ناپدید شدن آدم‌ها و اتفاقات غیرقابل توضیحی رخ میده. این وقایع میو رو یاد یه داستان بومی قدیمی می‌ندازه. داستانی در مورد موجوداتی به نام “سایه‌ها” (Shadows) که ممکنه کاملا تخیلی هم نباشه. ظاهراً با مواجهه با سایه خود، مرگ قریب‌الوقوع فرد پیش‌بینی می‌شه.

حالا که شینپی با روی تریک و ترسناک جزیره مواجه شده، تصمیم می‌گیره جلوی سرنوشت شومش قد عَلم کنه و  به آخرین وصیّت اوشیو، یعنی محافظت از میو، عمل کنه.

 

نقد و بررسی انیمه Summertime Render ارائه تابستانی

روند ساخت مانگا و انیمه‌ی اثر Summer-time Rendering

اثر Summer-time Rendering به قلم و تصویرگری یاسوکی تاناکا (Yasuki Tanaka) از اکتبر 2017 تا فوریه 2021 توی مجله‌ی دیجیتال +Shueisha’s Shōnen Jump منتشر شد.  این مانگا به طور همزمان در وبسایت و اپلیکیشن Manga Plus هم منتشر شد. این اثر با 13 ولوم مانگا و مجموع 139 چپتر به پایان رسید.

بعد از پایان مانگا در فوریه 2021، خبر اقتباس انیمه Summer-time Rendering از مانگا اعلام شد. این اثر با مجموع 25 قسمت و تهیه‌کنندگی استودیو OLM ساخته شده. از لحاظ گرافیک، استودیو درک خوبی برای ایجاد وحشت توی صحنه‌های ترسناک داشته و هیولاها وحشتناک طراحی شدن، صحنه‌های اکشن به خوبی با این عناصر ترسناک انیمه ادغام شدن و تعادل به وجود آوردن.

کارگردانی انیمه به عهده‌ی آیومو واتانابه (Ayumu Watanabe)، کارگردان اثرهای Comi-san can’t communicate و After the Rain، و هیروشی سکو (Hiroshi Seko) مسئول رسیدگی به فیلمنامه انیمه است. هیروشی سکو همچنین ناظر فیلمنامه‌های اثراتی چون Attack on Titan،  Mob Psycho 100، Jujutsu Kaisen ، Seraph of the End بوده و اغلب با استودیو ماپا  MAPPA و Wit Studio کار می‌کنه.

این نشون میده که انیمه از لحاظ گرافیک، عوامل تولید و داستان چیزی کم نداره و یکی از بهترین انیمه‌های فصل بوده.

 

نگاهی بر کاراکترهای انیمه‌ی Summer-time Rendering

توی انیمه Summer-time Rendering نه تنها کاراکترهای اصلی، بلکه کاراکترهای فرعی‌ای باعث میشن همه‌ی پیچ و تاب‌ها و معماهای داستان تاثیر گذارتر بشن. این کاراکترهای فرعی حضور فعالی توی وجه علمی تخیلی انیمه دارن، با وقایع داستان شکل می‌گیرن و تغییر می‌کنن.

از کاراکتر اصلی شینپی شروع کنیم: همین که می‌فهمه مرگ اوشیو بو داره به سرعت دست به کار میشه، حتی سراغ میو و دوست صمیمیش، سو، هم میره و دنبال جوابه. این نشون میده که شینپی قرار نیست یه شخصیت اصلی منفعل باشه و فقط صبر کنه تا وقایع و حوداث رخ بدن. شینپی به خودی خود یه کاراکتر فعاله که قبل از انجام کاری یه قدم عقب میره و اوضاع رو بررسی می‌کنه. با اینکه شینپی لوپ (برگشت در زمان) زیادی داره و قبل از اینکه بتونه سر نخی برای حل معما پیدا کنه دوباره از خواب بیدار میشه، اما کاراکتریه که قطعا توجه‌تون رو جلب می‌کنه.

یکی از کاراکترهای فرعی که دوست دارم بهش اشاره کنم هیزورو عه. هیزورو که توی اولین ملاقات با شینپی یه غریبه ست، خیلی زود بهش ملحق میشه تا از شر نیروهای شیطانی‌ای که جزیره رو تسخیر کردن، خلاص شه. اما هیزورو اسرار خاص خودش رو داره. اما انیمه Summer-time Rendering به جای اینکه یک باره، با یه افشاگری بزرگ، بیاد همه‌ی اسرار این کاراکتر رو نشون بده، میاد ذره ذره و قطره‌ای اسرار هیزورو رو به خورد بیننده میده و اطلاعات رو فقط در صورت نیاز فاش می‌کنه. این کار به کاراکتر اجازه میده که با فاش کردن اسرار بیشتر و با دسترسی به احساسات بیننده نسبت بهش، بیننده رو بارها و بارها غافلگیر کنه.

 

نقدی بر انیمه Summer-time Rendering

گرچه همه‌ی عناصر انیمه Summer-time Rendering بی‌نقص به نظر میرسه و به خوبی کنار هم جور شده، و داستان هم بر اساس همین عناصر ساخته شده، اما انیمه بی‌عیب نیست، فقط چندتا عیب جزئی وجود داره. اولین و بزرگ‌ترین عیب استفاده از طنز و کمدی توی نیمه اول انیمه ست. گرچه این طنز هرگز لحظات مهم و حساس رو خراب نکرده، ولی توی قسمت‌های اول انیمه چندین بار از طنز در زمان‌های نه چندان مناسب استفاده میشه. در این مواقع اون چیزی که در اون لحظات باید بیشترین تمرکز روش باشه، ضعیف میشه و اهمیت صحنه‌ها رو از چیزی که می‌تونست داشته باشه پایین‌تر میاره.

عیب بعدی، متاسفانه، توی پایان داستانه. مثل آخرین قسمت‌های بقیه‌ی انیمه‌ها و سریال‌ها که به یه درگیری یا فایت جنجالی تبدیل میشن، Summer-time Rendering هم داره با لحظات پایانیش سر و کله میزنه تا تموم شه. توی نبرد آخر با به قولی Big Boss، جاهایی بود که به نظر میرسید داستان باید اینجا تموم شه، اما یه گره‌ی اجباری میاد وسط و نبرد  کِش دارتر میشه. این موضوع به هیچ وجه پایان بندی انیمه رو خراب نمی‌کنه اما وقتی که بالاخره نبرد تموم میشه، یکم از خوب بودن داستان رو میگیره.

برای دانلود انیمه Summertime Render با زیرنویس فارسی اختصاصی می‌تونین به سایت انیمه‌لیست مراجعه کنید. ^_^

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید