نقد و بررسی فیلم To Catch a Killer گرفتن قاتل 2023

توسط Alireza

معرفی فیلم To Catch a Killer 2023

به نظر شما «گرفتن قاتل» شبیه عنوان یک فیلم است؟ وقتی اسم فیلم را دیدم یاد دوران زبان آموزی و مصدرِ افعال و غیره افتادم؛ این عنوان آنقدر ضعیف است که از هر زاویه ای به آن نگاه کنیم با عقل جور در نمی آید… فرض کنید یکی این نام را به خاطر سادگی، هنری پنداشته و نام فیلمِ زیرژانر آشپزی اش را «برداشتن در قابلمه» بگذارد. ترجمه فارسی آن که حتی موضوع را وخیم تر می کند: فیلمِ گرفتن قاتل یا فیلمْ گرفتن قاتل؟

 

نقد و بررسی فیلم To Catch a Killer گرفتن قاتل 2023
در آمدی بر داستان فیلم گرفتن قاتل

پس از اینکه یک تک تیرانداز خطرناک در شب سال نو 29 نفر را کشته، جفری لممارک (بن مندلسون) بازپرس ارشد اف بی آی برای مأمورین اداره پلیس بالتیمور سخنرانی می کند و می گوید که مظنون آنها از آن نوعی نیست که با آن آشنایی دارند و یادآوری می کند که او یک شخص است و «کسی او را دوست داشته است. یکی او را آموزش داده و یکی آن اسلحه را به او فروخته». در میان کسانی که گوش می دهند، یک پلیس جوان به نام النور (شیلین وودلی، که به عنوان تهیه کننده نیز فعالیت می کند) وجود دارد که در شب حمله، اولین پاسخ دهنده به واقعه بوده است. این دو تلاش می کنند تا در فیلمِ ‏گرفتن قاتل، اثر دامیان شیفرون سیستم فاسدی را هدایت کنند که بیشتر به افکار عمومی توجه می کنند تا امنیت مردم.

 

نقد و بررسی فیلم To Catch a Killer گرفتن قاتل 2023
بررسی عوامل سازنده فیلم To Catch a Killer

این فیلم تریلر که شیفرون آن را با همکاری جاناتان واکهام نوشته است، از فرمول فیلم قاتل زنجیره ای برای نقد سیستم های شکست خورده ما استفاده می کند و از سیاستمداران گرفته تا اف بی آی و پلیس و رسانه ها و فاشیست های جنجالی و مجتمع های نظامی-صنعتی برای ما سؤال مطرح می کند. حتی از دسترسی محدود آمریکا به مراقبت های بهداشتِ روان. با این حال، جاه طلبی هایش بر توانایی هایش غلبه می کند. در حالی که تصاویر شیفرون و خاویر جولیای فیلمبردار، شیک و پر نور هستند، کار آنها به دلیل طرح ریزی بیش از حد و شخصیت های توسعه نیافته با مشکل مواجه می شود.

 


فیلم گرفتن قاتل، فیلمی سرشار از تقلید و نبوغِ بی پشتوانه

النور با یازی شیلین وودلی در ابتدای داستان به طرزی مشابه با شخصیت آنجلیا جولی در سینماییِ بسیار برتر فیلیپ نویس در این ژانر، یعنی فیلم The Bone Collector در سال 1999 معرفی شده است. پس از رسیدن او به صحنه تیراندازی، آپارتمانی در همان نزدیکی منفجر می شود. هوش سریع او باعث می شود تا پلیس های رقیب دیگر شروع به ضبط چهره های کسانی کنند که از آن ویرانی در حال فرار هستند تا مبادا تیرانداز اصلی در میان آنها باشد. اینکه فیلمنامه از این لحظه برای گفتن چیزی در مورد وضعیت نظارت پلیس با دوربین های بیشمارش استفاده نمی کند، یک موردِ انکار عجیب است.
پس از آن، در حالی که پلیس ها بقایای آپارتمان بمب گذاری شده را بررسی می کنند، النور به FBI کمک می کند تا در مورد مکان هایی که مجرم ممکن است DNA خود را جا گذاشته، خارج از وظیفه اش، همفکری کند. پس از آن که النور، یکم مو را از ماست بیرون می کشد، متوجه می شوند که مجرم کمبود آهن دارد و بنابراین ممکن است گیاه خوار باشد. این دیدگاه جدید، لممارک را وادار می کند تا النور (در این فیلم استاد شرلوک هلمز، کارآگاه پوآرو، خانم مارپل و دیگر بزرگان این عرصه) را به عنوان رابط پلیس محلی به FBI بازگرداند. از آنجا، فیلم دقیقاً تحقیقات مرسوم پلیسی را پیش می برد، تحقیقاتی که در آن، النور مغز فوق العاده اش را به لممارک و تیمش، از جمله مأمور کاریزماتیک اف بی آی جک مکنزی (جوان آدپو) قرض داده است.

 


نقد و بررسی فیلم سینمایی To Catch a Killer

متأسفانه، برخی از لحظات فیلم، مانند بحث سرِ شام، بین لممارک و همسرش گاوین (مایکل کرام)، به تعلیم و تربیتِ چیزهای پیش پا افتاده تبدیل می شود. به غیر از همجنس گرا بودن، لممارک القا می کند که یک پلیس کلیشه ای سرسخت است. اگرچه مندلسون تلاش می کند تا شخصیت را پیچیده کند، اما بسیاری از سخنرانی های گل و بلبلِ او مانند تقلیدهایی است که در فصل های اولیه «ذهن های جنایتکار» ارائه شده است.
النور همان حال و هوای کلاریس استارلینگ امروزی را دارد، اما شیلین وودلی در اینجا به شدت از عمقِ استعداد خود خارج شده است. صحنه هایی از بازگشت او به آپارتمان بهم ریخته ای که با گربه اش سهیم است، می بینیم (گربه ای که نامش را هرگز نخواهیم فهمید)؛ او فقط برای حمام کردن، شنا کردن به تنهایی در یک استخر بزرگ که تنها در المپیک ها می توان نمونه آن را یافت، یا پیاده روی تنها در خیابان های ساکت شب، به خانه بر می گردد… این همه زحمت آن هم فقط برای اثبات تنهایی او، فقط از فیلم های هندی بر می آید.
در حدود دو سوم از زمان نمایش فیلم گرفتن قاتل، من با آنچه که فیلم تلاش می کرد ارائه دهد، اجباراً موافق بودم، حتی با وجود این نقص هایی که در شخصیت پردازی به آن اشاره کردم. اما وقتی فاش شد که اف بی آی النور را رد کرده است، آن هم به این دلیل که او در ارزیابی روانی اش مردود شده و با این حال لممارک فکر می کند که او فرد مناسبی برای دستگیری این قاتل (به دلیل روح شکنجه شده اش) است، کاملاً حالم از فیلم و سینما بهم خورد. النور که ویل گراهام نیست، وودلی هم قدرت ارائه لایه هایی را که هیو دنسی برای آن شخصیت در هانیبال به ارمغان آورد، ندارد.
خلاصه… هنگامی که النور در نهایت با قاتل ‏رو در رو می شود، وودلی به سادگی جذبه ی موردنیاز برای از بین بردن احساسات عجیب این صحنه را ندارد. او همچنین مسئول گفتن یکی از بدترین دیالوگ های تک خطی در تاریخ می شود که حتی حاضر نیستم آن را بیان کنم.
جدای از دیالوگ های وحشتناک، آنچه در مورد سومین اکتِ فیلم ناامید کننده است این است که چگونه تلاش خود را برای نقد پیچیده بسیاری از سیستم های فاسدی که جامعه مدرن آمریکایی را درگیر کرده اند، ناکام می گذارد. در نهایت، فیلم گرفتن قاتل، همچون اسمِ درب و داغانش، تمام خشونت های وحشتناکی را که به تصویر می کشد به گردن سلامت روانی مجرم می اندازد و فقط یک کاوش سطحی از سیستمی را ارائه می کند که او را به این روز انداخته است.

علاقمندان می توانند جهت دانلود فیلم To Catch a Killer با زیرنویس فارسی به انیمه لیست مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید