نقد و بررسی سریال Transatlantic فرا اطلس

توسط Alireza

داستان های قهرمانی که در طول جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد، باب کار سینما و تلویزیون است و معمولاً سربازان غرق در گل در مأموریت های شجاعانه در پشت خطوط دشمن، با ذوقی آغشته به خون به سمت نازی ها تیراندازی می کنند. سریال Transatlantic، مینی سریال جدید آنا وینگر برای نتفلیکس، به ما یادآوری می کند که قهرمان ها همیشه پشت لوله تفنگ قرار نداشته اند. گاهی اوقات، آنها غیرنظامیان عادی ای بوده اند و از امتیازی که داشتند برای نجات نه تنها مردم شکار شده توسط رایش سوم، بلکه فرهنگی که می خواستند از روی زمین ریشه کن کنند، استفاده می کردند. در پرونده وینگر (و همکارش دانیل هندلر)، قهرمانانی که برجسته شده اند، بنیانگذاران کمیته نجات اضطراری موقت هستند که با موفقیت 2000 نفر از برجسته ترین هنرمندان، متفکران و دانشگاهیان اروپا را در سال 1940 از طریق بنادر خطرناک مارسی به جایگاهی امن در آمریکا منتقل کردند. ایالات متحده همچنان به روکش نازکی از بی طرفی چسبیده است، در حالی که قلمروی رایش سوم در سرتاسر ویشی فرانسه گسترده شده، صدها پناهنده را در حالی که گوش هایشان را بسته و زمزمه می کنند، از مهلکه دور می کند. در همین حال، بنیانگذاران سرسخت ERC – از جمله روزنامه نگار سابق واریان فرای (کوری مایکل اسمیت) و وارث ثروتمند شیکاگویی، مری جین گلد (گیلیان جیکوبز) – سرمایه های سیاسی و مالی باقیمانده شان  آتش زده اند تا افراد برجسته ای مانند هانا آرنت، والتر بنجامین و والتر مهرینگ قبل از اینکه نازی ها آنها را پیدا کنند از کشور خارج کنند.

 

نقد و بررسی سریال Transatlantic فرا اطلس

معرفی سریال Transatlantic

مینی سریال فرا اطلس یک درام تلویزیونی محدود هفت قسمتی است که توسط آنا وینگر و دانیل هندلر بر اساس رمان The Flight Portfolio نوشته جولی اورینگر ساخته شده است که خود بر اساس داستان واقعی کمیته نجات اضطراری است. این سریال در ماه مارس، پیش از نمایش نتفلیکس خود در 7 آوریل 2023، جشنواره سریال Mania را در سال 2023 به پایان رساند. در این مینی سریال گیلیان جیکوبز در نقش مری جین گلد، لوکاس انگلر در نقش آلبرت هیرشمن، کوری مایکل اسمیت در نقش واریان فرای، رالف آموسو در نقش پل کانجو، دلیلا پیاسکو در نقش لیزا فیتکو، آمیت رهاو در نقش توماس لاوگروو، گرگوری مونتل در نقش فیلیپ فروت، کوری استول در نقش گراهام پترسون به ایفای نقش می‌پردازند. بسیاری از شخصیت های سریال، هنرمندان یا دانشمندان شناخته شده ای هستند که توسط کمیته نجات پیدا کردند یا با آن تعامل داشتند: افرادی از جمله هانا آرنت، والتر بنجامین، مارک شاگال، مارسل دوشان، مکس ارنست، پگی گوگنهایم و والتر مهرینگ.

 

نقد و بررسی سریال Transatlantic فرا اطلس

درآمدی بر داستان سریال Transatlantic

در سال 1940،  در مارسی فرانسه، آمریکایی ها (مری جین گلد و واریان فرای) تلاش می کنند تا به پناهندگان کمک کنند تا به ایالات متحده فرار کنند، اما تلاش های آنها توسط دولت ویشی سد می شود. در همین حال، پناهندگان عمدتاً یهودی، از جمله خواهر و برادر آلبرت و اورسولا هیرشمن، علیرغم نداشتن ویزای مسافرتی، به دنبال عبور از اقیانوس اطلس به سمت آمریکا هستند. مری جین ثروتمند به مقامات رشوه می دهد تا به خواهر و برادرها اجازه دهند در کشتی سوار شوند. پس از شکست تلاش اولیه برای فرار، پناهندگان با موفقیت توسط لیزا فیتکو از میان کوه های پیرنه به اسپانیا هدایت می شوند. اورسولا به سفر خود به سمت جایگاه امن ادامه می دهد، اما آلبرت و لیزا به مارسی برمی گردند تا مری جین و واریان را در مورد مسیر آگاه کنند. این گروه قصد دارد تعداد بیشتری از پناهندگان را به سمت آزادی رهنمون کنند. پدر مری جین او را از ثروت خانوادگی محروم می کند و بودجه این طرح را به خطر می اندازد. دفتر مرکزی کمیته، هتل اسپلنداید، توسط پلیس مورد حمله قرار می گیرد. عشق قدیمی واریان، توماس لاوگرو، عمارت روستایی خود را به عنوان پایگاه جدید عملیات ارائه می دهد. لیزا گروهی از پناهندگان از جمله والتر بنجامین را از میان کوه ها هدایت می کند. مری جین کنسول گراهام پترسون را اغوا می کند، به این امید که او بتواند پدرش را متقاعد کند که کمک هزینه خود را بازگرداند. زمانی که در اسپانیا بود، والتر ناامید بر اثر خودکشی می میرد. معاون کنسول هیرام بینگام به واریان اطلاع می دهد که احساسات ضد مهاجر در ایالات متحده در حال افزایش است و بنابراین آنها باید هر چه سریعتر مردم را از اروپا خارج کنند. توماس مری جین را به مارگوکس مرموز معرفی می کند که اگر مری جین برای دولت بریتانیا جاسوسی کند، هزینه کمیته را تامین می کند.

 

توسعه و ساخت سریال فرا اطلس

سریال Transatlantic اولین پروژه ای بود که در سپتامبر 2021 با مشارکت خلاقانه نتفلیکس و شرکت سازنده آنا وینگر مستقر در برلین یعنی Studio Airlift اعلام شد. این مجموعه هفت قسمتی توسط وینگر و دانیل هندلر ساخته شده و توسط وینگر و کامیل مک کوری تهیه شده است. استفانی چوات، ورونیک ریموند و میا مایر هدایت تیم کارگردانی را بر عهده داشتند. وینگر در مصاحبه ای در مارس 2023 با Deadline Hollywood قبل از نمایش سریال  Transatlantic در‏ ‏ Mania گفت که برای ساخت آن از فیلم کازابلانکا (1942) الهام گرفته است.

 

بررسی عملکرد سریال Transatlantic

در وب سایت جمع آوری نقد Rotten Tomatoes، این سریال بر اساس 9 نقد منتقد با میانگین امتیاز 6.0/10، 89% تایید شده است. متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می کند، بر اساس 9 بررسی که نشان دهنده «بررسی های عموماً مطلوب» است و امتیاز 64 از 100 را به آن اختصاص داده است.

سریال Transatlantic از این نمایش دادن لحظات تلخ لذت می برد و به پیچیدگی ای نزدیک می شود که موفقیت قبلی وینگر در نتفلیکس، سریال Unorthodox را تضمین کرد. اجراها بارز هستند، اجرای جذاب مدرن جیکوبز نشان می دهد که این بازیگر شیکاگویی چقدر در دنیای جاسوسی تبحر دارد و اسمیتز فرای به درستی بین وظیفه اش در قبال مأموریتش و عشق ممنوعه ای که در مارسی پیدا کرده است، متضاد عمل می کند. اما این سریال در ازای دسترسی به جوانب داستان، کمی از عمق خود را فدا می کند و بازیگران معروف خود را در کنار هم نگه می دارد و کارهای افتخارآمیز ERC در زندگی واقعی را به تصویر می کشد. البته این در نهایت شکایت کوچکی است. این سریال در نوع خود سرگرم کننده و قابل هضم است. اما مایوس کننده است که ببینیم چگونه آن تغییرات کوچک می تواند این نمایش را از عظمت واقعی دور کند. علاقمندان می‌توانند جهت دانلود سریال Transatlantic با زیرنویس فارسی به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید