نقد و بررسی سریال Criminal Record سوء پیشینه

توسط Alireza

از خشونتِ افراطی پلیس گرفته تا نژادپرستی، رنگ گرایی، فقر، فاشیسم، تخلفات قضایی، مراقبت از سالمندان، زن ستیزی و غیره و غیره… جدیدترین اثر درام Apple TV+‎ یعنی سریال Criminal Record تعداد کمی از مسائل دنیای امروزی را دست نخورده باقی می گذارد. اما علیرغم اینکه نقش های جذابی از کوش جامبو و پیتر کاپالدی دارد، تجمیعِ نویسندگی، فیلم برداری و کارگردانی، آن را به مجموعه درام های بدونِ الهامِ اپل تی.وی تبدیل می کند.

 

نقد و بررسی سریال Criminal Record سوء پیشینه

بررسی خطوط داستانی سریال سوء پیشینه

فرضیات خیلی جالب نیستند: زنی وحشت زده که از معرفی خود امتناع می کند، از کیوسک تلفن با خط تلفن اداره خشونت خانگی تماس می گیرد و در میان اشک هایش ادعا می کند که دوست پسرش مسئول پرونده ی قتلی حل نشده است و الان مرد دیگری به جای او دارد 24 سال حبس را تحمل می کند. قبل از اینکه او هر چیز دیگری را فاش کند، فیلم دوربین مدار بسته نشان می دهد که او توسط تعدادی از اراذل می ترسد و فرار می کند.

پرونده از طریق اداره رسیدگی به جرائم خانگی به گروهبان جون لنکر (جامبو) و رئیسش ارجاع داده می شود. او یک پلیس تازه کارِ از همه رانده است که می خواهد فرهنگ پلیس کلانشهر را از درون تغییر دهد، لنکر پرونده را می گیرد و در مورد فرد زندانی مذکور در تماس آن زن تحقیق می کند. تلاش هایش، او را به بازرس ارشد کارآگاه دانیل هاگرتی (کاپالدی) می رساند که از ارول ماتیس (تام موچی) در قتل دوست دخترش آدلاید باروز، اعتراف گرفته است. از لحظه ای که لنکر در چارچوب تماس تلفنی به این مورد اشاره می کند، مشخص است که هاگرتی محتاط شده است. ممکن است که او نگران میراث خود باشد، اما به سرعت مشخص می شود که او آن کار را انجام داده و تلاش می کند از یک عملیات نسبتاً بزرگ محافظت کند. بنابراین رفت و آمد بین لنکر (زنی که تحت عنوان خلقِ بخش فرعی برای داستان با نژاد متفاوت ترسیم شده) و هاگرتی، آغاز می شود.

 

نقد و بررسی سریال Criminal Record سوء پیشینه

نقدهای مثبت در مورد سریال Criminal Record

البته نکات مثبت را هم باید گفت: جامبو و کاپالدی قدرت و اعتبار قابل توجهی را به نقش های خود می بخشند. در مصاحبه اخیر، دومی اشاره می کند که این زوج ترجیح دادند تمرینِ پیش از برداشت نکنند و بیشتر بر واکنشِ در لحظه به یکدیگر تکیه کنند. این رویکرد در اجراهای آنها مشهود است که از دعوا به دوستی و حتی مربیگری به شاگردی تغییر می کنند. جون یک شخصیت پلیس زن نسبتاً استاندارد است: مثل آهن سرسخت است اما او را در یک محل سنتی سفیدپوست و مردسالار به عنوان یک زن و البته یک سیاه پوست برجسته می کنند اما او نمی خواهد سرسختی خود را با احساساتی شدن بیش از حد به خطر بیندازد. خوشبختانه، جامبو از طریق تردید در مورد وفاداری لنکر، ترس از اینکه پسرش توسط همکاران نژادپرستش اذیت شده (که خواهد شد) و نگرانی از درک شوهر دوم سفیدپوست و البته لیبرالش لئو (استیون کمپبل مور) به این نمایش ظرافت می بخشد.

 

بررسی عملکرد پیتر کاپالدی در سریال سوءپیشینه

کاپالدی در نقش هاگرتی به همان اندازه متقاعد کننده است که در ذات مخالفِ شخصیت لنکر را دارد. کاپالدی به عنوان دکتر دوازدهم در نمایش قدیمی و ادامه دار علمی تخیلی بریتانیایی یعنی Doctor Who یا به عنوان دکتر مالکوم تاکر در The Thick Of It شناخته می شود و به مهار شور و نشاط همیشگی خود متکی است. هاگرتی در حال شعبده بازی در شبکه وسیعی از اسرار است و در ابتدا سعی می کند خونسردی خود را حفظ کند، بین خود و لنکر فاصله فیزیکی ایجاد می کند از او دور می شود تا یک فنجان چای بنوشد، یا پشت صندلی می ایستد در حالی که آن یکی نشسته است. تماشای اینکه کاپالدی از طریق زبان بدن برای هاگرتی یک داستان فرعی ایجاد می کند بسیار لذت بخش است: او پس از فاصله گرفتن فیزیکی، سعی می کند در سکون باشد، در افکارش و در تصمیم گیری برای گزینه هایش؛ صمیمی نمی شود تا زمانی که او و دوستان پلیسش خطری را رفع کنند. چشمان آبی او هرگز گشاد نمی شوند، هرگز هشدار نمی دهند، اما رگ متورم قابل مشاهده در پیشانی او سطح استرسش را نشان می دهد. هیچ کس به اعتماد به نفس هاگرتی در محل کار شک نمی کند، اما یک خستگی مشخص در وجود او هویدا است، فقط کوچکترین خمیدگی شانه هایش را هنگامی که او به لیزا، دختر بالغ نادیده گرفته اش توجه می کند ببینید تا متوجع عرائضم بشوید؛ او از دست پلیس قدیمیِ درونش رنج می برد.

 

سریال Criminal Record حول محور دو شخصیت اصلی می‌چرخد

اما در حالی که نقش آفرینی عمده در داستان بین بازیگران اصلی صورت می گیرد، توسعه ی این کار در مورد دیگر نقش ها به خوبی صورت نگرفته است. شخصیت مور در نقش لئو به طرز غم انگیزی توسعه نیافته، همچنین شخصیتِ زوئه وانامکر در نقش مورین که مادر لنکر است و از پلیس به دلیل آزار و اذیت روزانه شوهر فقیدش که مردی سیاهپوست بوده، متنفر است و شروع به نشان دادن علائم زوال عقل کرده است. گروهبان ها کیم کاردول (شان دولی) و تونی گیلفویل (چارلی کرید-مایلز) به درستی از بازیگری مرکزی پلیس کثیف خارج شده اند: بهترین دوستان هگرتی، این زوج از پیش داوری خود در مورد تعصبشان شکایت می کنند و می گویند: «من کاری ندارم، اما…» (یعنی من نژادپرست نیستم، اما…) به خود زحمت نمی دهند که تحقیر خود را نسبت به تلاش های مِت برای بازسازی محل کارشان پنهان کنند. به طریقی مشابه، در حالی که تنش در اسرار هاگرتی عرصه ای را برای مبهم بودن شخصیت به کاپالدی می دهد، او به سادگی پیچیدگی های کمتری برای کار کردن در آن عرصه، پس از اینکه رازهایش شروع به لو رفتن می کنند دارد. آیشا کالا، به عنوان وکیل ارول، سونیا سینگ، می توانست خیلی بیشتر از اینها خود را نشان دهد و این بازیگر با آن همه استعداد استفاده نشده در سریال از بین می رود.

علاقمندان می توانند جهت دانلود سریال Criminal Record به انیمه لیست، مرجع دانلود انیمه، فیلم و سریال مراجعه کرده و از تماشای آن بدن سانسور با زیرنویس فارسی لذت ببرند.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید