بهترین فیلم های سال 2023

توسط Alireza

ما در سایت انیمه لیست، همگی موافقیم که پرتره ی کریستوفر نولان از مردی که پشت پروژه منهتن ‏(اولین بمب اتم) ‏قرار داشته، فیلمی متعلق به آثار کلاسیک است. شاهکاری در سطح فیلم لارنس عربستان و درباره نقطه عطفی در تاریخ بشر، همانطور که از طریق چشمان آبی روشن یکی از بهترین بازیگران عصر حاضر به ما نشان داده می شود. در همان زمان، برخی از بهترین فیلم های سال زیر رادار ما به پرواز در آمده بودند. این لیست را یک راهنمایی برای برترین فیلم های سینمایی سال 2023 درنظر بگیرید، چه فیلم های بزرگ و چه کوچک، چه با دوربین Imax گرفته شده باشند و چه با دوربین دستی توسط یک زوج فرانسوی. صنعت فیلم دائما در حال گذار است، اما یک چیز تغییر نمی کند: قدرت یک داستان خوب برای انتقال ما به دنیایی دیگر. از یک برداشت جدید فانتزی از فرانکنشتاین گرفته تا بررسی شخصیت برجسته دنیای ماشین سازی یعنی فراری، آنچه در ادامه می آید برخی از بهترین فیلم هایی هستند که می توانید به دانلود و تماشای آنها از انیمه لیست امیدوار باشید.

 

  1. فیلم Oppenheimer

بهترین فیلم های سال 2023

فیلم اوپنهایمر یک سینمایی پر از دلهره در ژانر زندگی نامه ای و حماسی به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است. نولان فیلم نامه این فیلم را بر اساس کتاب پرومته آمریکایی، پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر به رشته تحریر درآورده است. داستان فیلم درباره زندگی رابرت اوپنهایمر، فیزیک دان نظری آمریکایی است که به عنوان «پدر بمب اتمی» شناخته می شود و کیلین مورفی نقش وی را در فیلم بازی کرده است. امیلی بلانت در نقش همسر اوپنهایمر، مت دمون در نقش رئیس پروژه منهتن یعنی لسلی گرووز و رابرت داونی جونیور در نقش لوئیس استراوس و فلورنس پیو در نقش جین تتلاک حضور دارند.

 

  1. فیلم Past Lives

بهترین فیلم های سال 2023

سینمایی زندگی های گذشته یک فیلم درام رمانتیک آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی سلین سانگ در اولین کارگردانی بلند خود است. این فیلم زیبا با بازی گرتا لی، تئو یو و جان ماگارو، داستانِ دو دوست دوران کودکی را در طول 24 سال زندگی دنبال می کند و در حالی که آنها به ماهیت رابطه خود فکر می کنند از هم جدا می شوند و زندگی های متفاوتی را در پیش می گیرند. طرح فیلم نیمه اتوبیوگرافیک بوده و الهام گرفته از وقایع حقیقیِ زندگی سانگ است.

 

  1. فیلم Poor Things

بهترین فیلم های سال 2023

سینمایی بیچارگان فیلمی به کارگردانی یورگوس لانتیموس و نویسندگی تونی مک نامارا است که بر اساس رمانی از آلاسدیر گری (۱۹۹۲) ساخته شده است.  این فیلم فوق العاده زیبا با بازی اما استون، مارک روفالو، ویلم دفو، رامی یوسف، کریستوفر ابوت، و جرود کارمایکل، بر روی بلا باکستر، زن جوانی در لندن ویکتوریایی تمرکز دارد که از طریق پیوند مغز زنده می شود و ادیسه ای از کشفیات را آغاز می کند. منتقدان ژانرهای متعددی را  در این فیلم با عناصر کمدی سیاه و استیم پانک شناسایی کرده اند؛ درضمن تماشای این فیلم برای افراد نابالغ توصیه نمی شود.

 

  1. فیلم The Holdovers

بهترین فیلم های سال 2023

فیلم جاماندگان یک کمدی-درام آمریکایی به کارگردانی الکساندر پین و نویسندگی دیوید همینگسون است. داستان این فیلم در زمستان 1970-1971 می گذرد، پل جیاماتی در نقش یک معلم کلاسیک سختگیر در یک مدرسه شبانه روزی در نیوانگلند که مجبور است تعدادی دانش آموز را که جایی برای رفتن در تعطیلات کریسمس ندارند همراهی کند، دنبال می کند. داواین جوی راندولف و دومینیک سسا نقش مدیر کافه تریای مدرسه و یکی از دانش آموزانی را بازی می کنند که در محوطه دانشگاه می ماند. جاماندگان همچنین به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال از سوی هیئت ملی بازبینی فیلم و انستیتوی فیلم آمریکا برگزیده و برنده ی دو جایزه در مراسم گلدن گلوب شد.

 

  1. فیلم Killers of the Flower Moon

بهترین فیلم های سال 2023

قاتلان ماه گل که با نام قاتلان ماه کامل نیز شناخته می شود، یک فیلم درام جنایی وسترن آمریکایی به کارگردانی و تهیه کنندگی مارتین اسکورسیزی است که فیلم نامه را مشترکاً با اریک راث بر اساس کتابی به همین نام اثر دیوید گرن (۲۰۱۷) به نگارش درآورده است. داستان فیلم به قتل های ایالات اکلاهما و مردمان اوسیج طی دهه ی ۱۹۲۰ می پردازد که پس از کشف نفت در زمین های آن قبیله  رخ داده است. اعضای قبیله حق امتیاز استخراج ذخایر خود در مناطق بومی نشین را داشتند؛ با این حال، فرصت طلبان سفیدپوست در پی تصاحب دارایی اعضای این قبیله بودند. لئوناردو دی کاپریو، رابرت دنیرو و لیلی گلداستون گروه اصلی بازیگران فیلم را تشکیل می دهند.

 

  1. فیلم About Dry Grasses

فیلم روی علف های خشک، فیلمی ترکی به کارگردانی نوری بیلگه جیلان و نویسندگی مشترک جیلان، ابرو جیلان و آکین آکسو است. این فیلم با بازی دنیز جلیل اوغلو، مروه دیزدار و مصعب اکیجی، داستان معلمی را دنبال می کند که با امید به مهاجرت به استانبول، در روستایی در آناتولی شرقی کار می کند و متهم به آزار یک دانش آموز می شود. سینمایی روی علف های خشک در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در می ۲۰۲۳ به نمایش درآمد. این فیلم به عنوان نماینده رسمی سینمای ترکیه برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین المللی نود و ششمین دوره جوایز اسکار در سال ۲۰۲۴ برگزیده و معرفی شده است.

 

  1. فیلم Anatomy of a Fall

فیلم آناتومی یک سقوط، فیلمی دلهره آور و درام از سینمایی فرانسه به کارگردانی ژوستین تریه بر اساس فیلمنامه ای به قلم تریه و آرتور هراری است. زاندرا هولر در این فیلم نقش نویسنده ای را بازی می کند که تلاش دارد بی گناهی خود را در مورد مرگ همسرش ثابت کند. نخستین نمایش جهانی آناتومی یک سقوط در هفتاد و ششمین دوره ی جشنواره ی فیلم کَن بود که در پایان برنده ی نخل طلا و جایزه پالم داگ شد. این فیلم در مراسم گلدن گلوب نیز برنده ی جوایز بهترین فیلم نامه و بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شد.

 

  1. فیلم The Promised Land

فیلم سرزمین موعود یک فیلم درام تاریخی و حماسی به کارگردانی نیکولای آرسل و نویسندگی آرسل و آندرس توماس جنسن است. این فیلم با بازی مدز میکلسن، آماندا کولین و سایمون بنبجرگ، بر اساس کتاب کاپیتان و آن باربارا نوشته آیدا جسن ساخته شده است و محصول مشترک دانمارک، آلمان و سوئد است. سرزمین موعود اولین نمایش جهانی خود را در هشتادمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز انجام داد و برای دریافت شیر طلایی رقابت کرد. این فیلم به عنوان نامزد دانمارکی برای بهترین فیلم بلند بین المللی در نود و ششمین دوره جوایز اسکار نیز انتخاب شد و یکی از 15 فیلم فینالیست بود.

 

  1. فیلم Fallen Leaves

فیلم برگ های افتاده، یک فیلم کمدی درام و رمانتیک به نویسندگی و کارگردانی آکی کائوریسماکی است. این فیلم در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن نمایش داده شد و برای رقابت برای نخل طلا در بخش اصلی انتخاب شد و در آنجا جایزه هیئت داوران را از آن خود کرد. این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و توسط هیئت ملی بازبینی به عنوان یکی از پنج فیلم بین المللی برتر سال 2023 معرفی شده است. این فیلم به عنوان فیلم ورودی فنلاند برای بهترین فیلم بلند بین المللی در نود و ششمین جوایز اسکار انتخاب شد، و یکی از 15 فیلم نهایی آن مراسم بود.

 

  1. فیلم Perfect Days

فیلم روزهای عالی، یک فیلم درام به کارگردانی ویم وندرس، بر اساس فیلمنامه ای از وندرس و تاکوما تاکاساکی است. این فیلم که محصول مشترک ژاپن و آلمان است، ترکیبی از چهار داستان کوتاه است و کوجی یاکوشو در نقش یک تمیزکننده توالت را بازی می کند. این فیلم برای دریافت نخل طلای جشنواره کن 2023 رقابت کرده و جایزه هیئت داوران و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی کوجی یاکوشو دریافت کرده است. این فیلم نامزد بهترین فیلم بلند بین المللی در نود و ششمین دوره جوایز اسکار شد و اولین فیلمی بود که توسط یک فیلمساز ژاپنی کارگردانی نشده یود اما به عنوان فیلمی ژاپنی در این مراسم نامزد شد.

 

  1. فیلم The Taste of Things

فیلم اشتیاق دودن بوفان، یک فیلم درام رمانتیک و تاریخی فرانسوی به نویسندگی و کارگردانی ترون آنه هونگ با بازی ژولیت بینوش و بنویت ماگیمل است. داستان فیلم در سال 1889 اتفاق می افتد و به عشق یک آشپز و یک گورمت می پردازد. شخصیت اصلی داستان بر اساس دودن بوفان ساخته شده که توسط نویسنده سوئیسی مارسل روف در رمان خود در سال 1924 خلق شده است. این فیلم به عنوان فیلم ورودی فرانسوی برای بهترین فیلم بلند بین المللی در نود و ششمین جوایز اسکار انتخاب شده است.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام بگذارید